PdF:SPk223 Specializace: Edukace žáků se - Informace o předmětu
SPk223 Specializace: Edukace žáků se sluchovým postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin; obor Učitelství spec. ped. pro ZŠ 0/0/1 - 12 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Úspěšné absolvování předmětu: Edukace žáků se sluchovým postižením 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem je prohloubit a rozšířit znalosti získané v předmětu Edukace žáků se sluchovým postižením 1. Student bude umět diskutovat o možnostech komunikace dětí a žáků se sluchovým postižením a možnosti využití kompenzačních pomůcek jak při vzdělávání, tak v běžném životě. Bude se orientovat v oblasti sociální inkluze jedinců se sluchovým postižením, v podmínkách pro inkluzivní vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, poradenstvím v této oblasti, včetně profesního poradenství. Diskutovány budou možnosti nabídky sociálních služeb pro osoby se sluchovým postižením a jejich využití. Očekávané výstupy: orientuje v nabídce a možnostech využití komunikačních systémů pro jedince se sluchovým postižením ve vzdělávání; orientuje se v systému poradenských služeb; orientuje se v možnostech uplatnění na trhu práce a možnostech využití sociálních služeb.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v nabídce a možnostech využití komunikačních systémů pro jedince se sluchovým postižením ve vzdělávání; orientuje se v systému poradenských služeb; orientuje se v možnostech uplatnění na trhu práce a možnostech využití sociálních služeb.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Možnosti profesního uplatnění jedinců se sluchovým postižením na trhu práce, příprava na povolání. Studium na středních, vyšších odborných a vysokých školách. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, legislativní opatření, komunikační přístupy užívané ve vzdělávání. Zásady pro komunikaci mezi žáky a studenty se sluchovým postižením a pedagogy, komunikační strategie. Využití vizuálně-motorických komunikačních systémů v běžném životě, ve vzdělávání a v profesním životě. Sluchová protetika - individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam, legislativa. Komunita Neslyšících - kultura Neslyšících, organizace osob se sluchovým postižením, kluby neslyšících, volnočasové aktivity, časopisy zaměřené na problematiku sluchového postižení. Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením, simultánní přepis mluvené řeči. Sluchové postižení v dospělosti a ve stáří. Sluchová vada a další kombinovaná postižení - péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, současné pojetí vícenásobného postižení, možnosti augmentativní a alternativní komunikace.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ a Věra VOJTOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, samostudium, aktivní účast ve výuce, diskuse.
- Metody hodnocení
- Zpracování případové studie v rozsahu 2–3 strany formátu A4 reflektující možnosti uplatnění jedinců se sluchovým postižením v běžném životě a v profesním životě. Písemná zkouška (úspěšnost 70 %) a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Povinná literatura Bartoňová, M., Pitnerová, P., Bočková, B., Doležalová, L., Klenková, J., Procházková, L., Přinosilová, D., Röderová, P., Vítková, M., Vojtová, V. (2012) Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Doležalová, L. (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Doporučená literatura Doležalová, L. (2013) Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. In Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L. (2011) Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu.Brno: MU. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti specializace surdopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPk223