PdF:SPk302 Metodika logopedické intervenc - Informace o předmětu
SPk302 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk302/01: So 23. 10. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 3. 12. 8:00–13:50 učebna 60, B. Chleboradová
- Předpoklady
- (( SPk322 Obor: Surdopedie 1 && SPk323 Obor: Surdopedie 2 ) && NOW( SPk320 Komunikace osob se sluchovým postižením )) || ( SPk124 Specializace: Surdopedie 1 && NOW( SPk307 Specializace: Surdopedie 2 ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou podpory komunikační schopnosti u dětí s narušeným vývojem řeči - s možnostmi a postupy, které lze u dětí s touto formou narušené komunikační schopnosti využít při orientační analýze a následném rozvoji komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení student zná problematiku rozvoje komunikační schopnosti u dětí s narušeným vývojem řeči; zná postupy, které lze u dětí s NKS využít při orientační analýze komunikační schopnosti a dílčích složek; - orientuje se v postupech a materiálech, které lze využít k následném komplexním rozvoji komunikační schopnosti.
- Osnova
- Narušený vývoj řeči – specifika průběhu, příčiny narušeného vývoje řeči. Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce. Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj. Foneticko-fonologická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Lexikálně-sémantická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Morfologicko-syntaktická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Pragmatická rovina řeči - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Sluchová percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Zraková percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Motorika (jemná, hrubá, grafomotorika) - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Prezentace pomůcek pro rozvoj zadaných oblastí.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- neurčeno
- BEZDĚKOVÁ, Jana. Učíme naše dítě mluvit. Illustrated by Miroslav Růžek. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Arista Books, 2014, 224 s. ISBN 9788087867105. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Průběžná příprava a prezentace pomůcek zaměřených na rozvoj jazykových rovin a dílčích složek – dle zadání. Písemný test (k úspěšnému zvládnutí je třeba 75 % správných odpovědí). Ústní zkouška dle individuální dohody v případě neúspěchu. Požadována je 70% účast.
- Informace učitele
- Klenková, J. (2006) Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 9788024711102 Klenková, J., Kolbábková, H. (2003) Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. Doporučená literatura Allen, K. E., Marotz, L. R. (2002) Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál Leeber, J. a kol. (2006) Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami ve vývoji. Praha: Portál. Lynch, CH., Kidd, J. (2010) Cvičení pro rozvoj řeči. Praha: Portál. Strassmeier, W. (2011) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál. Další aktuální tituly budou doporučeny v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie (sekce A1 a sekce B1).
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPk302