XCJp16 Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJp16/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 12:00–13:50 učebna 10, K. Březinová, H. Křížová
XCJp16/02: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 12:00–13:50 učebna 10, K. Březinová, H. Křížová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat získané vědomosti z oblasti jazykové kultury, fonetiky a komunikativních dovedností v praxi. Využívá nejnovější a nejvhodnější postupy, formy a metody práce při rozšiřování a obohacování slovní zásoby, dokáže s dětmi nacvičovat náležitou výslovnost, zřetelnost projevu apod. Prostřednictvím specifických prostředků a pomůcek napomáhá v jazykově výchovné práci osvojování příslušných kompetencí, a to především kompetence komunikativní, kompetence k učení a k řešení problému. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: a) aplikovat nejnovější metody obohacování slovní zásoby dětí; b) vhodně využívat prostředky jazykověvýchovné práce a děti připěřeně motivovat; c) diagnostikovat nejčastější poruchy dětské řeči, umět o děti s takovými poruchami pečovat; d) prostřednictvím jazykové výchovy rozvíjet klíčové kompetence - především kompetenci komunikativní a kompetenci k řešení problému); e) reflektovat výsledky praxe formou analýzy konkrétních činností.
Osnova
  • 1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování. 2. Prostředky jazykově výchovné práce a jejich analýza. 3. Metody a formy práce při a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka; b) péči o zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost a zřetelnost mluvy); c) výchově k souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému); 4. Nejčastější poruchy dětské řeči v MŠ; péče o děti s poruchami řeči (vhodné metody a prostředky). 5.Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu. 6. Rozvíjení povědomí o gramatické stránce jazyka (osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů). 7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce.
Literatura
    povinná literatura
  • RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 s. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. info
  • KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2. info
    doporučená literatura
  • KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 219 stran. ISBN 8024401878. info
  • CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků : příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 197 s. ISBN 8071781363. info
  • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
Výukové metody
Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především aplikace, analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémové metody, metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu. Tvoří jej 8 didaktických úkolů a pravopisný test. Správně musí student vyřešit 80 %. Student v průběhu semestru povinně splní reflexi studentské praxe formou analýzy konkrétních čiností.
Informace učitele
DŮLEŽITÁ POZNÁMKA: Předměty XCJp16 a XCJp14 tvoří jeden celek, jehož obsahové složky se prolínají a překrývají. Základní rozdíl obou předmětů je v jejich vztahu k praxi: XCJp16 je obeznámením s podstatou a principy jazykově výchovné práce v MŠ, přípravou na práci s dětmi v MŠ, reflexí aktivit z absolvované didaktické praxe; XCJp14 je věnován praktické realizaci připravené aktivity, její reflexi a sebereflexi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.