PdF:XPPp07 Didaktika předškolního věku - Informace o předmětu
XPPp07 Didaktika předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 13:00–13:50 učebna 34
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPp07/02: Út 5. 10. 8:00–11:50 učebna 34, Út 19. 10. 8:00–11:50 učebna 34, Út 2. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 16. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 30. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 14. 12. 8:00–11:50 učebna 34, Z. Syslová - Předpoklady
- XPPk03
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní vědomosti o průběhu a specifikách dětského poznávání světa a učení, získat teoretický přehled o základních didaktických kategoriích a osvojit si základní dovednosti řízení individuálního dětského poznávání. Student se seznámí s významem hry a jejími specifiky v období předškolního vzdělávání, s teoriemi hry, s kategorizací her a druhy hraček. Osvojí si poznatky o vlivu hry na vývoj dítěte.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vymezit specifika učení dítěte předškolního věku; rozumět obsahu vzdělávání; definovat výukovou metodu a uvést kritéria, která má splňovat, aby byla didakticky účinná, osvojit si vybrané klasifikace metod; klasifikovat didaktické prostředky a zásady; popsat organizační formy vhodné pro předškolní vzdělávání a jejich význam v období předškolního věku (aplikace z obecné didaktiky); využívat hry jako edukačního prostředku v mateřské škole k naplňování vzdělávacího obsahu RVP PV s ohledem na vývojová specifika dítěte předškolního věku; vysvětlit teorie hry z pohledu vybraných autorů; hodnotit pokroky dětí;
- Osnova
- 1. Didaktické kategorie. 2. Epistemologie. 3. Přístupy ke vzdělávání (transmisivní a konstruktivistické přístupy), model učení E-U-R. 4. Způsoby učení. 5. Cíle současného předškolního vzdělávání. 6. Provázanost cílů a obsahu vzdělávání. 7. Individualizace vzdělávání. 8. Organizace vzdělávání. 9. Organizační formy. 10. Vzdělávací metody, aktivace dětí. 11. Edukační prostředí. 12. Hodnocení výsledků vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 252 s. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]. ISBN 978-80-7598-276-6. info
- ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 229 stran. ISBN 9788026213024. info
- KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál, 2015, 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- seminární práce, diskuze
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/XPPp07