AJ1403 Základy didaktiky angličtiny 3

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ1403/Kombi01: Pá 16. 9. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 30. 9. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 14. 10. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 4. 11. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 18. 11. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 2. 12. 10:00–12:50 učebna 57, J. Chocholatá
AJ1403/Prez01: Po 17:00–19:50 učebna 51, kromě Po 24. 10., J. Chocholatá
AJ1403/Prez02: Čt 14:00–16:50 učebna 57, kromě Čt 27. 10., J. Chocholatá
AJ1403/Prez03: Út 9:00–11:50 učebna 57, kromě Út 25. 10., J. Chocholatá
Předpoklady
AJ1102 Praktický jazyk 1B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Students will
- get acquainted with the principles of language teaching drawing on the concept of communicative approach in TFL;
- try out different methods and techniques in the micro teaching presentations and evaluate them critically;
- select, critically evaluate and adopt teaching as well as authentic materials for lessons;
- make error analysis and suggest ways of correction and giving constructive feedback;
- use their teaching portfolios to reflect on their professional development.
Výstupy z učení
Students will be able to:
- apply methods and techniques of language teaching based on communicative approach in their teaching practice;
- defend the usage of the methods and techniques referring to theoretical sources;
- choose, critically evaluate and adopt suitable teaching as well as authentic materials for their lessons;
- analyse and correct their learners´ mistakes and give them supportive and constructive feedback;
- give constructive feedback to their learners as well as colleagues;
- create their Student teacher portfolio throughout the whole semester;
- reflect on their teaching in their teaching portfolio.
Osnova
  • Creating a learning community
  • Linguistic competences and their role in communication
  • Teaching vocabulary, choice and presentation
  • Vocabulary practice and recycling
  • Teaching pronunciation - planned and reactive
  • Teaching language skills
  • Practising pronunciation
  • Teaching grammar
  • Practising grammar
  • Teaching pragmatic competence, functional language
  • Error analysis
  • Supportive and constructive feedback
  • Portfolio discussion
Literatura
    doporučená literatura
  • HARMER, Jeremy. How to teach English : new edition. Harlow: Longman, 2007, 288 s. ISBN 9781405853026. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. 2nd ed. Oxford: Macmillan, 2005, 431 s. ISBN 1405013990. info
  • KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Edited by Jeremy Harmer. Harlow: Longman, 2000, vi, 154. ISBN 0582429757. info
  • LEMLECH, Johanna Kasin. Classroom management : methods and techniques for elementary and secondary teachers. 3rd ed. Prospect Heights: Waveland Press, 1999, xv, 383. ISBN 1577660331. info
  • THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Edited by Jeremy Harmer. First published. Harlow: Pearson, 1999, ix, 182. ISBN 9780582339323. info
  • UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 375. ISBN 0-521-44994-4. info
Výukové metody
Class discussions, micro teaching, reading analysis, teaching portfolio discussions. Pro výuku online jsou studenti povinni si zajistit dobré internetové připojení, aby se mohli účastnit online výuky dle rozvrhu. Výuky se účastní se zapnutou kamerou a zvukovým připojením.
Metody hodnocení
Ongoing assessment 50%
facilitation in the lesson, active participation, forum discussions
Final assessment 50%
Teaching practice task
Teaching portfolio, self assessment
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.