PdF:AJc213 Kultura, historie a literatura - Informace o předmětu
AJc213 Kultura, historie a literatura Velké Británie 2
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJc213/01: Pá 16. 9. 8:00–9:50 učebna 67, Pá 30. 9. 8:00–9:50 učebna 67, Pá 14. 10. 8:00–9:50 učebna 67, Pá 4. 11. 8:00–9:50 učebna 67, Pá 18. 11. 8:00–9:50 učebna 67, Pá 2. 12. 8:00–9:50 učebna 67, L. Podroužková
- Předpoklady
- Completing the first course in the series of History, Culture and Literature of Great Britain.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Anglický jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- ZS1 Anglický jazyk pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- The course maps out British history, culture and literature from the end of the 18th century till mid-20th century introducing chief authors, periods, historical events, cultural values and norms of the era and study their overlaps and mutual dependency. The course models the concept of integrated, theme-based teaching, facilitated via discussions, problem solving, project work and other method. The aim of the course is not only to mediate acquiring knowledge but also othe student´s ability of critical thinking,reading and linguistic, civic and other competencies.
- Výstupy z učení
- Students are introduced to history, literature and culture of Great Britain from the end of the 18th to the end of 19th century. The goal is to introduce important authors, literary movements, historical events and cultural context of the given period and analyze their interrelation. Students will understand how literary texts reflect historical events and cultural myths. They will learn to identify cultural values and interpret them with the purpose to enhance respect to otherness. Students will discuss the role of context, gender, race, and ethnicity in history and in forming of literary genres and topics
- Osnova
- 1. Industrial Revolution and swan song of the English countryside: Jane Austen 2. The Legacy of the French Revolution and the Revolt against the power of reason (Gothic novel) 3. Cultural Decentralization (Romanticism of Robert Burns and Walter Scott) 4. Romanticism: the Lake Poets and the Turn to Nature 5. Early Victorian Period and the Rise of Victorian Novel: woman's voice in sisters Brontë and George Eliot's novels 6. Social criticism in Charles Dickens and Robert Luis Stevenson's novels 7. British Imperialism and Late Victorian Period: Rudyard Kipling 8. Social Darwinism and Naturalism: the demise of countryside in Thomas Hardy's novels.
- Výukové metody
- pair, group and class discussions and activities; learning centres; intensive and extensive reading
- Metody hodnocení
- Continuous assessment: attendance and classwork, home reading Summative assessment: interview and worksheet portfolio
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2783
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/AJc213