PdF:CJp007 Aktuální otázky jaz. správ. - Informace o předmětu
CJp007 Aktuální otázky jazykové správnosti
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp007/01: Čt 10:00–10:50 učebna 11, kromě Čt 27. 10., M. Lollok
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Studenti jsou schopni zhodnotit současné pojetí jazykové správnosti, dokážou komplexněji vysvětlit pojmy spisovnost a nespisovnost. Jsou schopni typově odlišit problematické pravopisné a gramatické jevy a v rámci konkrétního textu navrhnout nejvhodnější řešení. Rozumí rozdílu mezi jazykovou normou a kodifikací; jsou schopni ve své práci efektivně využívat kodifikační příručky a provést jazykovou korekturu textu.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: - vymezit kultivovanou formu národního jazyka v komunikaci mluvené i psané. - vysvětlit místa konkrétních jazykových jevů v jazykovém systému. - odhalit nedostatky v pravopisné a gramatické rovině textů. - vysvětlit pojetí jazykové správnosti v pravopise, morfologii, popř. v jiných jazykových rovinách a hodnotit některé často diskutované jevy jako jazykově správné či nesprávné. - provést jazykovou korekturu.
- Osnova
- 1. Jazyk, jazykový systém. 2. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 3. Problém spisovnosti x nespisovnosti. Jazyková správnost. 4. Norma, kodifikace. Kodifikační příručky a práce s nimi. Proměny v kodifikaci dříve a dnes. 5.-6. Grafická stránka jazykových projevů. Český pravopis. Pravopis a jazyková správnost. 7.-8. Morfologická stránka jazykových projevů. Jazyková správnost v morfologii. 9. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v současných psaných textech. Nejčastější chyby ve veřejných psaných textech. Možné příčiny jazykových odchylek. 10. Nejčastější odchylky od jazykové správnosti v žákovských a studentských pracích, jejich příčiny. Možnosti jejich odstranění. 11.-12. Pravopisné a lexikální korektury textů.
- Literatura
- doporučená literatura
- CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. Vydání druhé. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 416 stran. ISBN 9788024628127. URL info
- Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Zdeněk Hlavsa. Vyd. 1. (s Dodatkem Minister. Praha: Academia, 1998, 391 s. ISBN 8020004750. info
- DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia, 1997, 292 stran. ISBN 8020006176. info
- Spisovnost a nespisovnost dnes : sborník příspěvků z mezinárodní konference Spisovnost a nespisovnost v současné jazykové a literární komunikaci, Šlapanice u Brna 17.-19. ledna 1995. Edited by Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 261 s. ISBN 8021013044. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 1995, 800 s. ISBN 8071061344. info
- neurčeno
- CVRČEK, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Vydání I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 123 stran. ISBN 8024610442. info
- KALANDRA, František, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Helena STRAKOVÁ. Pravopis nejen pro školu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 182 s. ISBN 8021035676. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- BALHAR, Jan. O češtině každodenní. 1. vyd. Brno: Blok, 1984, 286 s. URL info
- Výukové metody
- Typem výuky je seminární cvičení. Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu. Výuka bude probíhat formou jazykových a pravopisných cvičení ústních a písemných.
- Metody hodnocení
- Prezentace na semináři k vybranému dílčímu tématu souvisejícímu s problematikou jazykové správnosti. Znalosti budou ověřovány průběžnými písemnými testy. Závěrečný test obsahuje zhruba 20 úkolů, student musí zvládnout 80 % z nich.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/CJp007