PdF:CJp203 Didaktika českého jazyka a lit - Informace o předmětu
CJp203 Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 1
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp203/01: St 14:00–15:50 učebna 57, kromě St 26. 10., A. Veřmiřovský, J. Zítková
CJp203/02: St 18:00–19:50 učebna 41, kromě St 26. 10., A. Veřmiřovský, J. Zítková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student(ka) se seznámí s postupem přípravy na vyučovací hodinu českého jazyka, postupy při hodnocení žáků. Seznámí se s různými typy učebnic a učebních materiálů jak pro jazykovou, tak literární výchovu, s kritérii jejich hodnocení i možnostmi přípravy vlastních učebních materiálů.
- Výstupy z učení
- Studentstvo získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce. Naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků. Dokáže srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci. Dále se seznámí se spektrem učebních materiálů pro výuku komunikační, slohové i literární výchovy a kritérii jejich hodnocení, která budou s to uplatnit při vlastním hodnocení učebnic a samostatné přípravě učebních materiálů pro výuku.
- Osnova
- Komunikační a slohová výchova:
- 1. Obsah vyučování českému jazyku (komunikaci a psaní) na základní škole.
- 2. Metody a formy výuky, organizace vyučovací hodiny. Motivace, zpětná vazba. Doplňující materiály: texty k vyvození učiva, didaktické hry.
- 3. Typy hodin jazykového/komunikačního/slohového vyučování.
- 4. Příprava hodiny jazykového/komunikačního vyučování.
- 5. Příprava hodiny slohového/komunikačního vyučování.
- 6. Hodnocení práce žactva.
- 7. Vyučování jednotlivým tematickým celkům.
- 8. Srovnání různých typů učebnic a jiných učebních materiálů (webů, aplikací, programů, her), diskuse o jejich koncepci.
- Literární výchova:
- 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace.
- 2. Seznámí se spektrem současných čítanek pro 2. stupeň základní školy a dalších učebních materiálů.
- 3. Kritéria hodnocení čítanek a učebnic (obsah, struktura, didaktická vybavenost).
- 4. Význam řídícího aparátu čítanek a možné postupy jeho analýzy.
- 5. Adaptace učebních materiálů na konkrétní koncepci a vzdělávací strategii předmětu.
- 6. Možnosti koncipování vlastních učebních materiálů pro práci s textem (pracovních listů apod.).
- Literatura
- povinná literatura
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- doporučená literatura
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- neurčeno
- PERKINS, M. Becoming a teacher of reading. Los Angeles: SAGE, 2015.
- VEŘMIŘOVSKÝ, Adam. Celostní didaktika češtiny. In Vít Boček, Bohumil Vykypěl. CHARISTERIA THOMAE HOSKOVECIO SEXAGENARIO A DISCIPVLIS ET CIRCVLI LINGVISTICI PRAGENSIS SODALIBVS OBLATA. 1. vyd. Brno: Tribun EU, s.r.o., 2020, s. 17-29, 32 s. ISBN 978-80-263-1573-5. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Translated by Tereza Zapletalová - Nina Baše. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 224 stran. ISBN 9788024643533. URL info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ. Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 115 s. ISBN 978-80-210-6281-8. info
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení, 2007, 45 s. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001, 164 stran. ISBN 8085931990. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář
Metody: aktivní účast studentů v diskusi nad odborně-didaktickými aspekty učebnic a čítanek, aktivní práce studentů s vybraným jazykovým učivem a literárními texty;
v jazykové (komunikačně-slohové) části: vlastní výuka studentů v rámci kooperativního učení na různých frontách (didaktických i metadidaktických). - Metody hodnocení
- Způsob ukončení: kolokvium
Požadavky k ukončení předmětu:
Lit. část:
Zpracování komplexní písemné práce zahrnující didaktické zpracování vybraného literárního učiva jako východiska pro diskusi.
Jaz. část:
Příprava na výuku v rámci semináře (společná práce skupiny studentek, příp. i studentů), tj. v semináři aplikovaná na spolustudent(k)y;
a také příprava na vlastní výuku na ZŠ (min. 45 minut libovolné látky) dle principů vyložených na semináři (pouze písemně). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/CJp203