PdF:CJp508 Korpusy v pedagogické praxi - Informace o předmětu
CJp508 Využití korpusů v pedagogické praxi
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp508/01: Út 12:00–13:50 učebna 72, kromě Út 25. 10., I. Kolářová, J. Tušková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je aplikovat dovednosti studentů získané při práci s Českým národním korpusem v pedagogické praxi - při výuce českého jazyka; • Důraz je kladen na dovednost tvořit dotazy v ČNK, které by byly využitelné při výuce ortografie, morfologie, lexikologie a tvoření slov či syntaxe.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět:
1. vysvětlit strukturu ČNK a jeho význam ve výuce českého jazyka;
2. prakticky užívat vybrané korpusy ČNK k vyhledávání jazykových jevů;
3. prakticky užívat vybrané korpusy ČNK k výuce některých jazykových rovin českého jazyka;
4. navrhnout soubor cvičení založených na práci s různými korpusy ČNK. - Osnova
- 1. Možnosti vužití korpusů ČNK při výuce českého jazyka - iduktivní a deduktivní učení. • 2. Frekvence jazykových a dat a její využití při výuce českého jazyka. • 3. Pozorování korpusových dat a jejich porovnání s ortografickými a gramatickými příručkami současné češtiny. • 4. Výuka variantních tvarů, zejména z oblasti ortografie a morfologie. • 5. Výuka frazeologie na základě Českého národního korpusu. • 6. Typologie cvičení, tvorba cvičení a dalších aktivit pro výuku českého jazyka. • 7. Samostatná tvorba cvičení a jejich prezentace.
- Literatura
- povinná literatura
- Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 1995, 800 s. ISBN 8071061344. info
- doporučená literatura
- SVOBODOVÁ, Ivana. Psaní velkých písmen v češtině. Vydání první. Praha: Academia, 2015, 350 stran. ISBN 9788020025135. info
- OSOLSOBĚ, Klára. Česká morfologie a korpusy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014, 236 s. ISBN 978-80-246-2562-1. URL info
- ČERMÁK, František. Základní slovník českých přísloví : výklad a užití. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2013, 135 s. ISBN 9788074222580. info
- ČERMÁK, František a Michal KŘEN. A frequency dictionary of Czech. [London]: Routledge, 2011, 1 CD-ROM. ISBN 9780415576635. info
- TUŠKOVÁ, Jana Marie. Deklinační systém femininních oikonym v češtině. Synchronní pohled na základě Českého národního korpusu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. r. o. / Ústav Českého národního korpusu, 2011, 289 s. Studie z korpusové lingvistiky, sv. 17. ISBN 978-80-7422-138-5. info
- CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2010, 353 s. ISBN 9788024617435. info
- TUŠKOVÁ, Jana Marie. Variantní a dubletní tvary v současné deklinaci apelativních feminin. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 175 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 58. ISBN 80-210-4138-2. info
- Jak využívat Český národní korpus. Edited by František Čermák - Renata Blatná. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 181 stran. ISBN 8071067369. info
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky /. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4. info
- ČERNÁ, Anna. Na co se nás často ptáte. 1. vyd. Praha: Scientia, 2002, 168 s. ISBN 807183260X. info
- OAKES, Michael P. Statistics for corpus linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1998, xvi, 287 s. ISBN 0-7486-0817-6. info
- Výukové metody
- Seminář - problémová metoda, řízený rozhovor o odborných problémech tohoto kurzu. Vyhledávání v Českém národním korpusu. Analýza vyhledaných jazykových jevů. Prezentace.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem, během semestru je vyžadována domácí práce. Podmínkou udělení zápočtu je vypracování písemné seminární práce. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/CJp508