PdF:FC5013 Úvod do oborových didaktik SOŠ - Informace o předmětu
FC5013 Úvod do oborových didaktik SOŠ
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Anotace: Úvod do oborových didaktik je zaměřen na vymezení didaktiky odborných předmětů a praktického vyučování v systému pedagogických věd. Dále je pozornost věnována procesu výuky odborných předmětů a stěžejním oblastem oborové didaktiky (cíle a obsah výuky, technologie výuky). Předmět je zaměřen na osvojení vědomostí a dovedností v oblasti aplikace obecně didaktických poznatků na výuku odborných předmětů. Cíl předmětu: Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat didaktiku odborných předmětů na středních školách, stanovit cíle do výuky odborných předmětů, definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů. Dále potom stanovit obsah a prostředky vyučování ve výuce odborných předmětů, vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat didaktiku odborných předmětů na středních školách. Stanoví cíle a obsah výuky odborných předmětů a definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů. Dále stanoví prostředky vyučování ve výuce odborných předmětů.
- Osnova
- 1. blok: Oborové didaktiky v systému pedagogických věd, středoškolské odborné vzdělávání, didaktika odborných předmětů. 2. blok: Proces výuky odborných předmětů, typy a fáze vyučovacího procesu. Motivace žáků. Uplatňování didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce odborných předmětů. 3. blok: Výukové cíle ve výuce odborných předmětů. Uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo odborných předmětů. 4. blok: Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků v odborných předmětech, učební úlohy. Aktivizující a komplexní výukové metody ve výuce odborných předmětů. Organizační formy ve výuce odborných předmětů. Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce odborných předmětů.
- Literatura
- doporučená literatura
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- KRPÁLEK, P., KRPÁLKOVÁ KREMLOVÁ, K. Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Vysoká škola ekonomická, 2012. ISBN 978-80-245-1909-8
- Vaněček, D.Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- PRŮCHA, Jan. Odborné školství a odborné vzdělávání : fungování systému, problémy praxe a výzkum. První vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 193 stran. ISBN 9788075981585. URL info
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 213 s. Odborné a technické vzdělávání, svazek 1. ISBN 978-80-210-8677-7. URL info
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky ke zkoušce: znalost problematiky v rozsahu témat uvedených v sylabu předmětu. Zkouška je písemná a ústní.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/FC5013