FC5064 Reflexe oborové praxe 2

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je poskytnout studentům prostor pro reflexi zkušeností z vlastní oborové praxe realizované v rámci předmětu Oborová praxe 2. Pomoci studentům prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti týkající se především získávání nových poznatků v jejich oboru.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou odborných předmětů, včetně předmětu odborný výcvik. Dovednosti: Charakterizovat chod SŠ. Dokázat vyhledat a pracovat se školní dokumentací pro sestavení tematického plánu a následně vytvořit konkrétní obsahovou a metodickou přípravy učitele na vyučování. Zvolit vhodné vyučovací metody a materiální zabezpečení pro konkrétní obsah učiva atd. Realizovat připravenou vyučovací jednotku. Orientovat se v systému zápisu do třídní knihy. Využívat principy etického chování učitele. Analyzovat vlastní realizovaný výchovně-vzdělávací proces a přijímat zpětnou vazbu od vedoucího učitele praxe. Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity. Prohlubovat si hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat si hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat si zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Výstupy z učení: Na konci předmětu student bude: • lépe uchopovat podstatné aspekty vyhledávání vlastního dalšího oborového vzdělávání v souvislosti se základními dokumenty střední školy pro konkrétní obor vzdělání, které byly předmětem diskuse ve výuce; • dokáže cíleně využívat reflexi (a sebereflexi) jakožto nástroj profesního učení.
Osnova
  • Sylabus cvičení (v bloku): • porozumění rozdílu mezi popisným a reflektivním psaním • skupinová práce s pedagogickým (reflektivním) deníkem • osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k oborově didaktickým aspektům v práci učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
    doporučená literatura
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6424-9.
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6423-2.
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • COUFALOVÁ, Jana a Ondřej ASZTALOS. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-869-5.
  • LUKÁŠOVÁ, Hana, Tomáš SVATOŠ a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
Výukové metody
• různé formy skupinové diskuse; • práce s reflektivními deníky.
Metody hodnocení
• aktivní účast ve výuce; • odevzdání záznamů v reflektivním deníku. (Po provedené kontrole se deník pedagogické praxe studentovi vrací.)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.