PdF:FC5064 Reflexe oborové praxe 2 - Informace o předmětu
FC5064 Reflexe oborové praxe 2
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
- Garance
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Cíle předmětu
- Anotace:
Cílem předmětu je poskytnout studentům prostor pro reflexi zkušeností z vlastní oborové praxe realizované v rámci předmětu Oborová praxe 2. Pomoci studentům prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti týkající se především získávání nových poznatků v jejich oboru.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou odborných předmětů, včetně předmětu odborný výcvik. Dovednosti: Charakterizovat chod SŠ. Dokázat vyhledat a pracovat se školní dokumentací pro sestavení tematického plánu a následně vytvořit konkrétní obsahovou a metodickou přípravy učitele na vyučování. Zvolit vhodné vyučovací metody a materiální zabezpečení pro konkrétní obsah učiva atd. Realizovat připravenou vyučovací jednotku. Orientovat se v systému zápisu do třídní knihy. Využívat principy etického chování učitele. Analyzovat vlastní realizovaný výchovně-vzdělávací proces a přijímat zpětnou vazbu od vedoucího učitele praxe. Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity. Prohlubovat si hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat si hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat si zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
Výstupy z učení: Na konci předmětu student bude: • lépe uchopovat podstatné aspekty vyhledávání vlastního dalšího oborového vzdělávání v souvislosti se základními dokumenty střední školy pro konkrétní obor vzdělání, které byly předmětem diskuse ve výuce; • dokáže cíleně využívat reflexi (a sebereflexi) jakožto nástroj profesního učení. - Osnova
- Sylabus cvičení (v bloku): • porozumění rozdílu mezi popisným a reflektivním psaním • skupinová práce s pedagogickým (reflektivním) deníkem • osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k oborově didaktickým aspektům v práci učitele.
- Literatura
- povinná literatura
- MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
- doporučená literatura
- DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6424-9.
- DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6423-2.
- HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
- COUFALOVÁ, Jana a Ondřej ASZTALOS. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-869-5.
- LUKÁŠOVÁ, Hana, Tomáš SVATOŠ a Jana MAJERČÍKOVÁ. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
- Výukové metody
- • různé formy skupinové diskuse; • práce s reflektivními deníky.
- Metody hodnocení
- • aktivní účast ve výuce; • odevzdání záznamů v reflektivním deníku. (Po provedené kontrole se deník pedagogické praxe studentovi vrací.)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/FC5064