FC8024 Individuální učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/2.5. 30 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (cvičící)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace: Předmět je orientován na prohloubení vědomostí a dovedností potřebných pro činnost učitele ve výchovně-vzdělávacím prostředí. Důraz je kladen na logickou provázanost pedagogicko-psychologických disciplín s obsahem všeobecně vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů spojených s oborem studia studenta.
Cíle:
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou předmětů.
Dovednosti: Studenti jsou schopni orientovat se ve výběru oborových kurzů. Jsou schopni, vyhledávat aktuální aktivity pro svoje další sebevzdělávání v souvislosti s konkrétním předmětem, oborem.
Postoje: Osvojit si hodnoty sebevzdělávání. Prohlubovat hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Vyhledat a orientovat se v konkrétních kurikulárních dokumentech potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní předmět.
- Analyzovat, svoje oborové vědomosti a dovednosti. V souladu s rozvojem svého oboru vzdělání cíleně prohlubovat svoji odbornost.
- Plánovat a realizovat vybrané výchovně-vzdělávací aktivity
- Participovat na výchovně-vzdělávacích aktivitách jako pomocný nebo hlavní lektor dané aktivity
Osnova
  • Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student absolvuje aktivity, při kterých pracuje ve zvolené výukové oblasti se skupinou vzdělávaných. Nejvhodnější formy činnosti jsou: asistentské/učitelské činnosti ve školách, spolupráce s učiteli z praxe, příprava školních akcí, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování atd.
  • Individuální příprava studujícího zahrnuje studium zdrojů, příprava podkladů pro výkon praxe, pomoc s organizací vzdělávacích programů, výroba a příprava praktických výstupů pro praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
    doporučená literatura
  • Kyriacou, Ch. (Ed.). (2008). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
Výukové metody
praxe ve školních třídách, dílnách a provozech fakultních základních nebo středních odborných škol;
• aktivní práce pod vedením provázejícího učitele;
• individuální konzultace.
Metody hodnocení
Studující odevzdá Potvrzení o absolvování praxe (formulář je v IS MU ve Studijních materiálech předmětu) a Deník z praxe, který bude vycházet z následujících bodů:
1. Sestavený plán činností se vzdělávanými.
2. Popsaná specifika práce se skupinou při vedené aktivitě.
3. Zhodnocení zvolené situace, která byla studujícím správně zvládnuta.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.