GP6001 Profesní praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/5. praxe. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (cvičící)
MgA. Andrea Kaňkovská (cvičící)
Mgr. Markéta Peringerová (cvičící)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studium programu Galerijní pedagogika a zprostředkování umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámení s praxí v různých institucích institucích zaměřených na zprostředkování umění. Galerie, kulturní centra, instituce pro mimoškolní výchovu.
Výstupy z učení
Studující se orientují v různých typech zprostředkování umění i aktivizujících programů v galerii.
Osnova
  • 1. Typologie aktivizujících programů
  • 2. Návštěvy institucí
  • 3. Pasivní účast na vybraných programech
  • 4. Příprava vlastního programu
  • 5. Spolupráce při organizaci projektu Brno Art Week
  • Harmonogram: Náslechy a studium v instituci 8-12 hodin Příprava, rešerše, konzultace 3-6 hodin Praxe (animace, besedy, výuka) 2-4 hodiny
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. info
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4. info
    doporučená literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika : metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9. info
  • FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, 2012. 315 s. ISBN 9788071011118. info
Výukové metody
- studijní návštěvy institucí - metodika týmových projektů - pozorování programů pro různé věkové skupiny - příprava metodických materiálů
Metody hodnocení
1.Textové a obrazové zpracování zkušeností z náslechů, konzultací a studia v instituci 2. Heslovitý reflexivní popis sledovaných programů s fotodokumentací s uvedením základních údajů specifikovaných podle typu programu (instituce, datum uskutečnění, typ programu, rozsah, výstava, účastníci programu, reflexivní komentáře aj.) 3. Diskusní příspěvek v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.