IAJp01 Fonetika a fonologie 1A - AJ

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Minaříková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Žaneta Voldánová (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IAJp01/01: Čt 12:00–13:50 učebna 38, kromě Čt 27. 10., E. Minaříková
IAJp01/02: Po 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), kromě Po 24. 10., Ž. Voldánová
IAJp01/03: Čt 18:00–19:50 učebna 38, kromě Čt 27. 10., Š. Dohnalová
IAJp01/04: Út 16:00–17:50 respirium (5. nadzemní podlaží), kromě Út 25. 10., Ž. Voldánová
IAJp01/05: Čt 16:00–17:50 učebna 12, kromě Čt 27. 10., Š. Dohnalová
Předpoklady
NOW( IAJp02 Jazyková cvičení 1A - AJ )||( IAJp02 Jazyková cvičení 1A - AJ )
level B1 according to SERRJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Students will be able to transcribe basic words and phrases, to read transcription and to pronounce sounds in native-like way. Students are also trained to transcribe heard and seen text, and to enhance their ability to transfer our classroom materials to the primary school environment. Learning how "to practise self-study" is a crucial part of this course. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Výstupy z učení
The student: - is able to transcribe basic words and phrases; - is able to read transcription and to pronounce sounds based on IPA; - is able to transfer classroom materials to the primary school environment - is able to self-study and reflect on her/his pronunciation
Osnova
  • Topics: 1. Phonemic chart 2. Vowels 3. Diphthongs 4. Consonants 5. Word stress 6. Linking 7. Poems and how to prepare reading these 8. Jazz Chants and how to create them 9. Children´s books and how to prepare reading these 10. How to transfer our classroom materials to the primary school environment
Literatura
    doporučená literatura
  • OAKLANDOVÁ, Gabriela. A workbook of English pronunciation for teachers. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 60 s. ISBN 8021035188. info
  • VAUGHAN-REES, Michael. Test your pronunciation. Essex: Penguin English, 2002, 90 s. ISBN 058246904X. info
  • GRAHAM, Carolyn. Jazz chants for children. Illustrated by Anna Veltfort. Oxford: Oxford University Press, 1979, xi, 84. ISBN 0195024966. info
    neurčeno
  • WELLS, J. C. Longman pronunciation dictionary. 3rd ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2008, xxxvii, 92. ISBN 9781405881173. info
  • HEWINGS, Martin. English pronunciation in use : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, 192 s. ISBN 9780521619608. info
Výukové metody
Pairwork and group work, homestudy, drills, individual projects, one-to-one consultations, observations.
Metody hodnocení
Requirements: 1) reading progress (1 - try out; 2 - min 80%) 2) vocabulary cards - words that you found you had learnt wrong (min 20) 3) test (min 70%)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.