PdF:ICJp28 Repetitorium - Informace o předmětu
ICJp28 Repetitorium české literatury pro děti a mládež
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 18:00–19:50 učebna 6, kromě Po 24. 10.
- Předpoklady
- Předpokladem pro zapsání předmětu je zakončení předmětu ICJp09 Literatura pro mládež 2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu studenti dokáží vysvětlit základní tendence a proměny intencionální literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti v kontextu vývoje celonárodní literatury. Hlouběji porozumí některým vybraným tematickým okruhům z historie české literatury i širším souvislostem vývoje literatury a umění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit základní tendence a proměny intencionální literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti v kontextu vývoje celonárodní literatury. Hlouběji porozumí některým vybraným tematickým okruhům z historie české literatury i širším souvislostem vývoje literatury a umění.
- Osnova
- 1. Vývoj, pojetí a periodizace české literatury. 2. Starší česká literatura ve vývojovém kontextu evropských literatur, zvláštnosti české literatury, rozsah a smysl studia starší české literatury pro učitele na 1. stupni ZŠ. 3. Humanismus, renesance, baroko. 4. Základní problémy vývoje české kultury a vědy v období národního obrození, hlavní vývojové fáze, osobnosti, zrod literatury pro mládež. 5. Vztah folkloru ke kultuře umělé, adaptátorské aktivity. 6. Charakteristika české literatury ve 2. polovině 19. století, výrazné autorské osobnosti. 7. Situace na přelomu století. 8. Specifika české literatury v meziválečném období (proměny žánrové skladby). 9. Vývoj české literatury za okupace a v letech 1945-1948. 10. Literatura pro děti a mládež v 50. a 60. letech 20. století. 11. Literatura pro děti a mládež v 70. a 80. letech 20. století. 12. Proměny literatury v 90. letech 20. století a současnost literatury pro děti a mládež.
- Literatura
- Aktuální elektronicky dostupné zdroje uváděné na začátku výuky.
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
- CHALOUPKA, Otakar. Příruční slovník české literatury od počátků do současnosti : významní autoři a jejich tvorba, díla neznámých tvůrců staré literatury, nejčastější literární termíny, hlavní literární skupiny a směry, historická období. Vyd. 1. Brno: Centa, 2005, 1116 s. ISBN 8086785033. info
- URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
- URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
- VORÁČEK, Jaroslav a Otakar CHALOUPKA. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost) d. 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška. Metody: teoretická příprava, výklad spojený s následnou diskusí nad odbornými problémy předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: Zpracování tezí v elektronické podobě k vybranému tematickému okruhu. Okruhy - zadané na počátku výuky - sledují jednotlivé periody vývoje literatury od počátků po současnost. Zpracování předpokládá u zvolené etapy postižení základních rysů a tendencí celonárodní literatury s přihlédnutím k postavení a podobě literatury pro děti a mládež ve daném období.
- Informace učitele
- Předmět je doporučován jako příprava ke státní závěrečné zkoušce. Předmět je volitelný. Formou přímé výuky bude realizován pouze v případě, že si ho zapíše minimálně 10 studentů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/ICJp28