IPPp01 Základy odborné komunikace

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–14:50 učebna 30, kromě Po 24. 10.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je napomoci elementární enkulturaci studentů učitelství do akademického prostředí a zvýšit jejich citlivost vůči specifickým aspektům (zejména písemné) odborné komunikace. Po absolvování předmětu budou studenti schopni komunikovat s ostatními členy akademické obce podle pravidel respektovaných v oboru. Budou zorientováni v komplexu pedagogických a příbuzných oborů. Budou rozumět roli diplomové práce v kurikulu přípravy pro profesi učitelství. Budou zároveň schopni zpracovávat seminární a další odborné práce v souladu s pravidly (např. citačními) respektovanými v oboru.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen orientovat se v pravidlech a normách (psaných i nepsaných) komunikace v akademickém prostředí.
Osnova
  • Předmět uvádí studenty učitelství do způsobů akademické práce. Pozornost je věnována jednak obecným principům akademické komunikace a jednak specifikům komunikace v pedagogických oborech. Studenti se seznamují se strukturou pedagogických a příbuzných oborů a se způsoby rozvíjení jejich diskurzu. Představeny jsou oborové odborné i popularizační časopisy a taktéž časopisy profesní. Specifickými tématy jsou např. struktura odborného textu či etické principy odborné komunikace včetně problému plagiátorství. Řešeny jsou i technické náležitosti seminárních a závěrečných prací včetně používání citačních norem. Diskutovaná témata zahrnují např.: Pedagogika jako vědecká disciplína; charakteristiky komunikace v akademickém prostředí; charakteristiky odborného textu; diskurz teoretických, empirických a přehledových textů; struktura odborného textu, odborné a popularizační pedagogické časopisy, publikační činnost a její etické aspekty; citační normy a jejich užití.
Literatura
    doporučená literatura
  • FASORA, Lukáš a Jiří HANUŠ. Masarykova univerzita v Brně. Příběh vzdělání a vědy ve střední Evropě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 271 s. Dějiny. ISBN 978-80-210-4850-8. info
  • MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 8080632197. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
Výukové metody
Přednáška, teoretická příprava s četnými odkazy do autentických materiálů.
Metody hodnocení
Kolokvium - skupinová diskuse na témata zpracovaná v sylabu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/IPPp01