SO526 Tvůrčí psaní

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící), MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (zástupce)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO526/01: Čt 22. 9. 9:00–17:50 učebna 78, Čt 6. 10. 9:00–17:50 učebna 78, M. Pavlovská
Předpoklady
SO_DV Projekty DV
Studium literatury, písemná reflexe semináře, prezentace výstupů semináře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj a využití schopnosti psát, myslet a jednat tvořivě i v jiných oblastech než jen při psaní slohových útvarů, které se nacvičují ve škole. Vyučující se zaměří na rozvíjení individuálního stylu, rozvoj obrazotvornosti, jazykové experimentování a dovednost kompozičně vyvážit text. Půjde především o rozvoj různých způsobů myšlení, schopnost precizněji vnímat své pocity a své okolí, rozvoj estetického vnímání světa, rozvoj schopnosti originálně popisovat svět a vztahy mezi jevy reálné i fiktivní skutečnosti, rozvoj tvořivosti a hravosti.
Výstupy z učení
Student bude s to:
napsat vlastní esej na téma tvůrčí práce
využít tvůrčího psaní v odborném textu
volného psaní na vybrané téma
Osnova
  • Tvůrčí psaní vyučovací předmět, učební médium.
  • Historie oboru.
  • Tvůrčí psaní u nás.
  • Tvůrčí psaní z hlediska formativního.
  • Tvůrčí psaní z hlediska obsahu oboru.
  • Základ didaktiky slohu.
  • Základ tvůrčího psaní.
  • Techniky tvůrčího psaní techniky hledání témat, techniky stimulace k psaní, blokády při psaní, techniky psaní.
  • Cvičení a projekty.
Literatura
    povinná literatura
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
    doporučená literatura
  • DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 152 s. ISBN 9788024716022. info
  • MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře : náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 50 s. ISBN 8073319225. info
  • FIŠER, Zbynek. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 2004. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999, 366 s. ISBN 80-7239-034-1. info
  • KUŽELOVÁ, Marie a Marie PAVLOVSKÁ. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 34 s. ISBN 8021012811. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy a. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava, přímá práce s texty, kreativní myšlení, vlastní tvorba, presentace, domácí úkoly
Metody hodnocení
Studium odborné literatury - recenze na jednu knihu, samostatná realizace tvůrčího psaní s dětmi, písemná reflexe.
Informace učitele
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
KOLEKTIV. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno : Paido, 1997. ISBN80-85931-47-8.


KOMENSKÝ, J. A.: Škola hrou. In. Divadelní výchova. Praha : UDULT, 1970.


KOVALÍKOVÁ, S.Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.


MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1988. ISBN 80-7068-166-7.


MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DiFa AMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9


PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3.


PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5.


PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0.


PAVLOVSKÁ, M; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo. Brno. CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X.


WAY, B.: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.



BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : STROM, 1992. ISBN 80-1232-066-2.


ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy. Brno : MU, 1992. ISBN 80-210-0233-9.


ČECHOVÁ, M. Tvořivostí učitelů k tvořivosti žáků? ČJL 47, 1996-97, č. 3-4, s. 68-81. ISSN 0090786


ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.


HICKSON, A.: Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0.


HORÁČEK, L. Divadlo ve výchově aneb maďarská inspirace. In. Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 1999, č. 1, s. 10. ISSN 1211-8001.


HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha : SPN, 1990. ISBN není uvedeno.


KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Praha : STROM, 1986. ISBN není uvedeno.


KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.


MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově. In. Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001.


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.