PdF:SO533 Gender a sexualita - Informace o předmětu
SO533 Gender a sexualita ve škole
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Krišová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Dagmar Krišová
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO533/01: Pá 25. 11. 10:00–17:50 učebna 78, So 26. 11. 10:00–17:50 učebna 78, Pá 2. 12. 10:00–17:50 učebna 78, D. Krišová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor k reflexi genderových struktur a stereotypů o ženách, mužích, trans gender osobách a lidech s menšinovou sexuální orientací, jež se objevují v prostředí školy i dalších sférách společenského života.
Cílem reflexe genderových struktur ve společnosti je zlepšení psychosociálních a komunikativních kompetencí studentů a studentek, konkrétně jejich schopnosti podporovat individuální kvality žáků a žákyň a schopnosti vytvářet přátelské klima třídy a školy, které přispívá k rovným příležitostem všech studujících. - Výstupy z učení
- Studující budou po absolvování předmětu schopni:
identifikovat a reflektovat genderové stereotypy ve vzdělávacím systému i vlastním životě
analyzovat genderovou strukturu společnosti a její vliv na vzdělávání
reagovat na pedagogické situace související se genderem a sexualitou (homofobie a transfobie, (sexuální) obtěžování, stereotypy ve výukových materiálech apod.)
orientovat se v odborné literatuře zaměřené na genderově citlivé vzdělávání
otevírat téma genderové rovnosti v žákovském kolektivu - Osnova
- Vlastní prožívání ženství a mužství
- Genderové stereotypy
- Genderové nerovnosti ve vzdělávání (LGBTQ+ studující, genderová segregace ve školství, uspořádání školního prostoru, odlišný přístup vyučujících k dívkám a chlapcům)
- Problémové situace ve škole (šikana, násilí, sexuální obtěžování)
- Literatura
- doporučená literatura
- SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 stran. ISBN 9788074192296. info
- JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
- Výukové metody
- prožitkové techniky a dramatické metody, seminář, samostudium, reflexe, četba odborné literatury, analýza textu, diskuse
- Metody hodnocení
- Účast (80%), aktivní účast v hodinách, plnění průběžných úkolů (četba dvou článků), závěrečná práce.
- Informace učitele
- Kurz vznikl ve spolupráci s odborníky a odbornicemi z Rakouska, Maďarska a České republiky v rámci projektu Towards gender sensitive education, který je financován programem Erasmus+. Víc o projektu na gendersensed.eu
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SO533