PdF:SOk130 Methodology of ped. research - Course Information
SOk130 Methodology of pedagogical research
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/1.2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 21. 10. 9:00–9:50 učebna 37, Sat 22. 10. 9:00–11:50 učebna 37, Fri 11. 11. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, Sat 10. 12. 9:00–12:50 učebna 37
- Prerequisites (in Czech)
- Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce a možným použitím základních, především kvalitativních, metod v (sociálně) pedagogickém výzkumu. Metodologické vědomosti a dovednosti studentů jsou dále profilovány v jednotlivých specializacích a dále v následném magisterském studiu v rámci předmětu Základy kvantitativních a kvalitativních metod pedagogického výzkumu.
Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu je důkladná domácí příprava, vypracování seminárních prací a napsání testu (75%). - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 7/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, B-PD)
- Child and Youth Afterschool Education (one-field combined) (programme PdF, B-VY)
- Assistant for Schools (programme PdF, B-VY)
- Course objectives
- At the end of the course, the student will be able to: Interpret the basic terms; understand the basic differences between the quantity and quality-oriented researches; design the basic research plans (for the final wok and small research probes); use the basic methods of research and interpret the data collected. The subject introduces the students to basic scientific work and possible use of basic methods of pedagogical research.
- Learning outcomes
- At the end of the course, the student will be able to: Interpret the basic terms; understand the basic differences between the quantity and quality-oriented researches; design the basic research plans (for the final wok and small research probes); use the basic methods of research and interpret the data collected. The subject introduces the students to basic scientific work and possible use of basic methods of pedagogical research.
- Syllabus
- Information sources of special scientific work, types of source and literature sources. Work with special literature and electronical documents. Methodes of science, aims of scientific research, science and scientific theories, scientific work as creation of knowledges and as a way to discoveries. Problems and hypotesis, universality and speciality pf problems and hypotesis. Types of variables and making of selection and randomness, principle of random making. Research projects, aims, control of dispersion, insufficient project and good projects. Types of researches (Ex post facto research, laboratory and natural experiment, orientational and action research). Basics of measuring, reliability and validity. Chosen methodes of quantitative and qualitative research (observing, rating, quetionarie, (inquiry ), interview, forum, projective methodes, contentual analysis, semantical methodes, methodes of social relationnships measuring etc. Principles of qualitative research, theoretical sensitivity, processes of coding (open coding, axial coding, selective coding), process of berthed theory, helping procedures.
- Literature
- required literature
- https://is.muni.cz/el/1421/podzim2015/PSA_020/um/Kvalitativni_analyza_textu_Obalka.pdf
- NĚMEC, Jiří. Úvod do (sociálně) pedagogické metodologie. Online. Brno. Brno: PdF MU, Katedra sociální pedagogiky, 2014, 83 pp. E-learningový kurz v prostředí LMS Moodle s distančními texty info
- ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Translated by Jana Krchová. Vydání první. Boskovice: Albert, 2001, 99 stran. ISBN 8085834774. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- recommended literature
- NĚMEC, Jiří. Projektování a příprava diplomových (bakalářských) prací. In MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, p. 69-78. ISBN 80-7315-078-6. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole (School humor). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 189 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
- KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
- GAVORA, Peter and Jiří MAREŠ. English-Slovak educational dictionary. Bratislava: Iris, 1996, 240 s. ISBN 80-88778-25-5. info
- Teaching methods
- lectures, class discussion, homewors
- Assessment methods
- The course is delivered in the combined form of the study. The students visit he consulting hours and also they study mostly at home using the study literature suggested and the e-course that is available for the course. Students will finish two seminar works based on the teacher’s instructions and hand them in before the final test. The passmark for the test is 75%. The test is a multiple choice quiz (one out of four).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin. - Teacher's information
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2226
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SOk130