PdF:SOk431 Teoretické koncepty socpedu I - Informace o předmětu
SOk431 Teoretické koncepty sociální pedagogiky I
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk431/01: So 22. 10. 13:00–16:50 učebna 21, So 10. 12. 14:00–17:50 učebna 21, So 7. 1. 9:00–12:50 učebna 34, M. Kaplánek, K. Zvončáková
- Předpoklady
- Pro sociální pedagogiku je podstatný vztah mezi osobní a sociální identitou. V procesu budování osobní identity se ukazuje, že neexistuje jasná hranice mezi osobní a kolektivní identitou, že tyto hranice jsou pružné a prostupné. Z první sociální dyády (matka - dítě) se vyděluje Já a pak postupně utváří My v kontextu sociálních skupin. Právě to klade velké nároky na budování vyváženého a aktivního vztahu mezi jednotlivci a společností. Na historických příkladech je dokládáno, jak se utvářela, posilovala skupinová identita. Historicky se toto utváření vždy dělo ve vztahu ke skupinové exkluzi. Je třeba se seznámit s pojmem sociální skupina a poznat skupinové procesy, které zde probíhají. Ve virtuálním světě dochází ke změně charakteru a dynamiky sociální skupiny. Je proto důležité uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování, a zároveň jaké změny do tohoto vzájemného vztahu přináší virtuální prostor. Studium zdrojů z oblasti sociální pedagogiky, projektování, zpracování dokumentace související s realizací projektu, záznamy a fotodokumentace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět problémům sociální pedagogiky prostřednictvím utváření identity a vztahům mezi identitou osobní a skupinovou.
- Výstupy z učení
- ● Pochopit vztah mezi osobní a kolektivní identitou;
● poznat základní principy teorie rolí a jejich funkci při budování identit;
● seznámit se s pojmem sociální skupina;
● poznat skupinové procesy, které zde probíhají;
● Uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování;
● poznat vlastní roli, jež hraji v různých sociálních skupinách. - Osnova
- 1. Význam identity pro sociální pedagogiku;
- 2. teorie rolí (Mead, Berger);
- 3. děti a mládež – problematika a vymezení „mládeže“;
- 4. Pojem „otevřená práce s mládeží“, možnost aplikace tohoto pojmu v systému výchovy a sociální práce v ČR (otevřené kluby, NZDM, salesiánská střediska;
- 5. Základní pojmy sociální psychologie – sociální role, sociální status a sociální pozice;
- 6. Role jako pozice člověka ve skupině – různá pojetí skupinových rolí a jejich srovnání; praktické příklady a sebezkušenost;
- 7. Skupinové procesy a vliv skupiny na jedince (a zpět) – sociální facilitace a inhibice; sociální zahálení; skupinová polarizace; skupinové myšlení (groupthink);
- 8. Metody otevřené práce s dětmi a mládeží: práce se sociálním prostorem, sociokulturní animace, výchovná animace, sociálně výchovné doprovázení (informal education);
- 9. Nejznámější sociální experimenty, jejich význam a důsledky – sociální konformita (S. Asch); poslušnost vůči autoritě (S. Milgram); deindividuace (P. Zimbardo)
- Literatura
- MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Edited by Ondřej Fafejta - Roman Madzia. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 247 stran. ISBN 9788026211808. info
- ŠÍP, Radim. Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity. In Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-26. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5761-6. info
- HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Translated by Irena Štěpaníková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009, 166 s. ISBN 9788073676391. info
- BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. Translated by Jiří Ogrocký. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2007, 194 s. ISBN 9788087029107. info
- ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
- Výukové metody
- kooperativný výuka, seminář
- Metody hodnocení
- závěrečný projekt, test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SOk431