PdF:SP2793 Logopedická a surdopedická int - Informace o předmětu
SP2793 Logopedická a surdopedická intervence ve školním věku
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–13:50 učebna 64, kromě Čt 27. 10.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SP2793/Prez01: Po 18:00–19:50 učebna 54, kromě Po 24. 10., B. Chleboradová, L. Vrbecká Doležalová - Předpoklady
- Absolvování předmětu Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se s problematikou narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení ve školním věku, s možnostmi logopedické intervence a formami podpory ve vzdělávacím procesu.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu se bude student orientovat v problematice komunikačních obtíží ve školním věku, v přístupech k logopedické intervenci u žáků ve školním věku. Bude seznámen s činností školských poradenských zařízeních a ozřejmí si možnosti výběru a aplikace podpůrných opatření ve vzdělávacím procesu – se zřetelem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Seznámí se se specifiky spolupráce se zákonnými zástupci, vyučujícími a dalšími odborníky.
- Osnova
- Komunikační schopnost žáka školního věku – charakteristika řečového vývoje. • Žák s narušenou komunikační schopností ve vzdělávacím procesu – charakteristika speciálních vzdělávacích potřeb. • Vybrané formy narušené komunikační schopnosti v kontextu situace žáka školního věku. Specifika speciálních vzdělávacích potřeb. Podpůrná opatření - výběr a realizace ve výuce, SPC, dokumentace. Specifika spolupráce s rodiči a vyučujícími. Žák se sluchovým postižením – žáci nedoslýchaví, neslyšící a žáci s KI. • Realizace poradenských služeb, činnost ŠPZ, dokumentace. • Podpůrná opatření – výběr a realizace ve vzdělávacím procesu. • Specifika spolupráce s rodiči – podpora v domácím prostředí. • Specifika spolupráce s vyučujícími – podpora ve školním prostředí.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- doporučená literatura
- BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 146 s. ISBN 978-80-210-8137-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
- NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, domácí příprava, zpracování případové studie, tvorba materiálů pro rozvoj komunikační schopnosti.
- Metody hodnocení
- domácí příprava, diskuse, ústní zkouška
- Informace učitele
- Doporučená literatura:• Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU.• Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU• Barvíková, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. • Barvíková, J., Nováková, I.(2015) Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: UPOL.• Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton.• Kerekrétiová, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie:[klinicko-logopedický aspekt]. Praha: Grada• Klenková, J. a kol. (2007) Terapie v logopedii. Brno: MU.• Lechta, V. (2010) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.• Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.• Lejska, M. (2002) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido. • Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. • Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava. • Mrázková, J., Zapletalová, J. (2014) Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními, RAMPS-VIP III, Realizace a metodická podpora poradenských služeb. Praha: NÚV.• Novosad, L. (2009) Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál.• Svoboda, M., Krejčířová, D. Vágnerová M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.• Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SP2793