SP2911 Diagnostika jazykového vývoje

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent předmětu se bude orientovat v současném pojetí diagnostiky jazykových schopností v raném a předškolním věku, bude seznámen s významem včasné diagnostiky vývoje jazykových schopností u dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem. Bude seznámen se základními principy psychometrie. Získá informace o tom, jak funguje psychometrický test, jak se vytvářejí skóry a jakým způsobem se realizuje standardizace. Bude se orientovat v tom, jak usuzovat ze skórů na přítomnost poruchy jazykového vývoje.
Výstupy z učení
Student získá teoretické poznatky o diagnostice jazykových schopností v raném a předškolním věku; bude se orientovat v základních oblastech psychometrie; osvojí si základní pravidla výzkumu jazykových schopností. Získá dovednosti v užívání diagnostických nástrojů určených pro hodnocení jazyka v raném a předškolním věku.
Osnova
  • 1. Vývoj jazyka v raném a předškolním věku 2. Expresivní a receptivní jazykové znalosti 3. Vývojové poruchy jazyka - diagnostické markery 4. Základní principy psychometrie 5. Psychometrický test 6. Postup standardizace, vytváření skórů 7. Práce s normami, interpretace výsledků 8. Nástroje pro posuzování receptivního a expresivního slovníku 9. Nástroje pro posuzování gramatických struktur 10. Nástroje pro posuzování fonologických schopností 11. Baterie Diagnostika Jazykového vývoje – práce s testy k hodnocení slovní zásoby, porozumění jazyku a gramatiky 12. Baterie Diagnostika jazykového vývoje – práce s testy k hodnocení zpracování fonologické informace
Literatura
    povinná literatura
  • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
    doporučená literatura
  • MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje : diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 2 sv. ISBN 9788024742397. info
Výukové metody
Seminář, bloková výuka. Diskuse nad specifikovanými tématy a diagnostickými nástroji.
Metody hodnocení
Kolokvium - skupinová rozprava nad reflexí diagnostických nástrojů
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2023, podzim 2024.