PdF:SP3040 Psychopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SP3040 Psychopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (cvičící)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (cvičící) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Ing. Jana Lundová (zapisovatel)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3040/Kombi01: So 1. 10. 14:00–19:50 učebna 50, So 22. 10. 14:00–19:50 učebna 50, A. Sedláčková
SP3040/01: Čt 8:00–9:50 učebna 30, kromě Čt 27. 10., A. Sedláčková
SP3040/02: Po 18:00–19:50 učebna 1, kromě Po 24. 10., P. Sochor, D. Sochorová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s následujícími tématy: charakteristika mentálního postižení; etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení; demence; Downův syndrom; systém vzdělávání žáků s mentálním postižením; prevence, inkluze a poradenství.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit termín mentální postižení; - použít informace o systému vzdělávání žáků s mentálním postižením; - předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávání a interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu a demence.
- Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentálního postižení. 3. Demence. 4. Zdánlivé mentální postižení. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentálního postižení. 7. Klasifikace mentálního postižení. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 10. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením. 11. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. 12. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. 13. Vzdělávání žáků s mentálním postižením v rámci profesní přípravy. 14. Další vzdělávání osob s mentálním postižením. 15. Zařízení sociálních služeb.
- Literatura
- povinná literatura
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Bazalová, B. (2010) Psychopedie. In J. Pipeková (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky (s. 289-304). Brno: Paido.
- Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
- Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
- doporučená literatura
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Výukové metody
- Seminář s aktivní účastí studentů. Plnění zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, písemný test. Plnění zadaných úkolů během semestru. Odevzdání anotace k publikaci s psychopedickou problematikou. Docházka: prezenční forma studia:75%, kombinovaná forma studia: 50%
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/specped
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SP3040