PdF:SP3181 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
SP3181 Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3181/Kombi01: Pá 11. 11. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 25. 11. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 16. 12. 8:00–13:50 učebna 52, D. Opatřilová
SP3181/Prez01: St 8:00–10:50 učebna 4, kromě St 26. 10., D. Opatřilová - Předpoklady
- 75 % účast, samostudium literatury, případová studie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Cíle předmětu
- Student získá základní poznatky o speciálněpedagogické diagnostice somatopedické a jejích specificích. V rámci předmětu bude kladen důraz na mezioborovou spolupráci a možnosti poradenských služeb poskytovaných v ČR.
- Výstupy z učení
- • Student se orientuje v somatopedické terminologii.
• Student dokáže vybrat a popsat diagnostické metody a nástroje používané při somatopedické diagnostice.
• Student je schopen charakterizovat diagnostické domény u žáků s TP.
• Student je schopen vysvětlit specifika somatopedické diagnostiky vzhledem k věkovým obdobím. - Osnova
- • Pojetí speciálněpedagogické diagnostiky somatopedické, cílová skupina (vybrané druhy tělesného postižení a onemocnění).
- • Diagnostika v jednotlivých období vývoje (raný věk, předškolní věk, školní věk, dospělost).
- • Diagnostické metody a nástroje (klinické, obecné, záznamové archy).
- • Oblasti diagnostických domén u žáků s tělesným postižením.
- • Specifika školní zralosti, odklad školní docházky.
- • Specifika předprofesní přípravy žáků s tělesným postižením.
- • Poradenské služby, mezioborová spolupráce.
- • Prezentace kompenzačních pomůcek – diskuse.
- • Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 292 s. ISBN 978-80-210-3977-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- doporučená literatura
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 792 s. ISBN 978-80-262-0899-0. info
- TER LAAK, Jan. Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů : Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. I. Historie, principy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 174 s. ISBN 978-80-210-8036-2. info
- SVOBODA, Mojmír, Pavel HUMPOLÍČEK a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 487 s. ISBN 978-80-262-0363-6. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
- Výukové metody
- Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška- obhajoba případové studie Diagnostika žáka s TP (dle diagnostických domén)
- Informace učitele
- Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím doplněna.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SP3181