PdF:SP3969 ICT ve speciální pedagogice - Informace o předmětu
SP3969 ICT ve speciální pedagogice
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Tužilová (pomocník) - Garance
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3969/Kombi01: Pá 7. 10. 15:00–17:50 učebna 60, Pá 9. 12. 14:00–16:50 Virtuální místnost, P. Pitnerová
SP3969/Prez01: každé liché pondělí 11:00–12:50 učebna 5, kromě Po 24. 10., P. Pitnerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi technologické podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich znevýhodnění (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy:
student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií;
umí použít speciální pomůcky a technologie, pomáhající žákům se speciálními vzdělávacími potřebami překonávat bariéry;
umí navrhnout vhodné pomůcky či technologie;
má dovednosti potřebné k cílené speciálně pedagogické podpoře žáků se SVP v učení;
zná podmínky pro úpravu či tvorbu textů pro znevýhodněné čtenáře. - Osnova
- Asistivní technologie.
- Speciální kompenzační pomůcky pro práci s počítači.
- Speciální software.
- Využití ICT v inkluzivní pedagogice.
- Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu.
- Elektronická podpora výuky (e-learning).
- Technologicko-didaktické znalosti – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce.
- Literatura
- povinná literatura
- PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187.
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- WATKINSON, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
- doporučená literatura
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- neurčeno
- Strategie 2030+
- Výukové metody
- Seminář, praktické ukázky, video, doporučená literatura. Skupinové diskuse, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Rešerše odborného textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Zpětná vazba bude probíhat ústní zkouškou. Další požadavky budou upřesněny v Organizačních pokynech v ISu a na první konzultaci předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SP3969