PdF:SPDC003 Filozofie výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
SPDC003 Filozofie výchovy a vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Řehulková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPDC003/Prez01: St 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, kromě St 26. 10., E. Řehulka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je vést studenty k zamyšlení nad hlubšími otázkami výchovy, zejména nad souvislostí výchovy a problémů dnešního světa. Kurz by měl napomáhat vytváření pozitivního postoje k učitelské profesi a k sobě jako učiteli.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Mít prohloubené znalosti v oboru filozofie výchovy, sociologie a vzdělávání
- Umět jich využít v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami
- Znát systém věd a jeho vývoj i výzkumné problémy na pomezí pedagogiky a dalších oborů a rozumět jim
- Umět úžeji propojit znalosti filozofie výchovy se znalostmi z pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky - Osnova
- 1. Filozofické otázky výchovy
2. Filozofie výchovy a pedagog
3. Filozofie výchovy a výchova obecně
4. Pojetí paradigmat
5. Chápání mýtů
6. Vývoj dějin filozofie výchovy – pojetí člověka a výchovy
7. Antika (Sokrates, Platon, Aristoteles)
8. Středověk (Aurelius Augustinus, Tomáš Akvinský)
9. Novověk (R. Descartes)
10. Filozofické základy výchovy u J. A. Komenského
11. Současný svět a výchova
12. Společnost vědění – teorie ne/vzdělanosti (K. P. Liessmann)
- 1. Filozofické otázky výchovy
- Literatura
- povinná literatura
- STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
- PROKEŠOVÁ, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004, 105 s. ISBN 8070426934. info
- STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 183 s. ISBN 8086473562. info
- PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Brno: Cesta, 2001, 129 s. ISBN 80-7295-024-X. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- doporučená literatura
- PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
- RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole. In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005, s. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
- RYBÁŘ, Radovan. Hledání zdravé rovnováhy pro tvořivé a odpovědné učitelství. In Učitelství a zdraví 5. PdF MU Brno: Nakladatelství - Pavel Křepela Brno, 2003, s. 301-311, 8 s. ISBN 80-86669-02-5. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
- KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
- MASARYK, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. Edited by Josef Cach. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 135 s. ISBN 800425554X. info
- neurčeno
- The Wiley handbook of Paulo Freire. Edited by Carlos Alberto Torres. First published. Hoboken: Wiley Blackwell, 2019, xviii, 606. ISBN 9781119236719. info
- REDMAN, Lena. Knowing with new media : a multimodal approach for learning. Singapore: Palgrave Macmillan, 2018, xxv, 276. ISBN 9789811313608. info
- Wild pedagogies : touchstones for re-negotiating education and the environment in the anthropocene. Edited by Bob Jickling - Sean Blenkinsop - Nora Timmerman - Michael De Danann Si. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2018, xxxi, 140. ISBN 9783319901756. info
- CALDECOTT, Stratford. Beauty for truth's sake : the re-enchantment of education. Edited by Ken Myers. Repackaged edition. Grand Rapids, Michigan: Brazos Press, 2017, 156 stran. ISBN 9781587434020. info
- Výukové metody
- Konzultace
- Metody hodnocení
- Seminární práce (10 stran A4), diskuse.
- Informace učitele
- Ukončení předmětu je možné jedním z následujících způsobů:
1) Vybrat si některou knihu z nabídky doporučené literatury předmětu (viz sylabus, nebo seznam viz níže) a přijít s poznámkami o přečtené knize poreferovat,
nebo
2) si vybrat a zpracovat seminární práci (v rozsahu nejméně 3-5 s. + zdroje) na některý z níže uvedených tematických okruhů či monografii autora, (může se zaslat mailem).
a) vybraná osobnost filosofie výchovy (z nabídky, nebo vlastní volba po schválení vyučujícím):
Antika: Sókratés, Platón, Aristotelés;
Středověk: Aurelius Augustinus, Petr Abélard, Moše ben Maimon-Maimonides, Tomáš Akvinský;
Novověk: Immanuel kant, Johann Gotttlieb Fichte, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Karel Marx, Auguste Comte, Friedrich Nietzsche, Wilhelm Dilthey, Max Scheler, Martin Heidegger, Karl Jaspers, Eugen Fink, Hannah Arendtová, Hans Georg Gadamer, Michel Foucault; Současnost: Klaus Schaller, Wolfgang Brezinka ,Konrad Paul Liessmann, aj.;
Česká FV: Petr Chelčický, Jan Amos Komenský, Tomáš Garrigue Masaryk, Jan Patočka, Radim Palouš, aj.
b) vybrané téma:
- Vývoj filosofie výchovy v dějinách (celkový přehled, nebo vybrané období);
- Pohádky a jejich vliv na rozvoj hodnotového systému u dětí,
- Mýty a archetypy a jejich odraz ve výchově a životě člověka;
- Problematika obecně lidských hodnot v díle vybraného autora - spisovatele/filosofa;
- Aplikace vlastní odborné specializace ve výchově dětí a mládeže
- Téma na základě vlastní volby… (po schválení vyučujícím).
3) referát o přečtené knize z nabídky doporučené literatury:
STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. 183 s. ISBN 80-86473-56-2.
STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 80-7380-012-8.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 163 s. ISBN 80-85866-64-1.
PELCOVÁ, Naděžda. Výchova k humanismu: studijní texty rozšiřujícího studia učitelů ON a ZSV. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999. 81 s. ISBN 80-86039-77-3.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9.
MASARYK, Tomáš Garrigue a Josef CACH. O škole a vzdělání. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 135 s. ISBN 80-04-25554-X.
PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy :(východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 119 s. ISBN 80-04-25390-3.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009. 111 s. ISBN 978-80-246-1650-6.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. Edited by Ivan Chvatík - Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. 505 s. ISBN 80-86005-24-0.
PALOUŠ, Radim. Světověk, neboli, 1969 :hypotéza o konci novověku, ba o konci eurověku a o počátku světověku. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1990. 94 s. ISBN 80-7021-051-6.
PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Illustrated by Vladimír Komárek. Brno: Cesta, 2001. 129 s. ISBN 80-7295-024-X.
PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 9788024618333.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996. 213 s. ISBN 80-7113-169-5.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
Kniha z oblasti FILOSOFIE VÝCHOVY na základě vlastního výběru (po schválení vyučujícím).
V případě nejasností se za mnou můžete samozřejmě stavit osobně. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPDC003