PdF:SPc308 Speciálněpedagogická diagnosti - Informace o předmětu
SPc308 Speciálněpedagogická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 14. 10. 14:00–19:50 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu: pojetí speciálně pedagogické diagnostiky, její význam, členění podle věkových kategorií, zvláštnosti podle druhu postižení, průběh, podmínky, výsledky a využití pro praxi, požadavky na vlastnosti diagnostických metod, oblasti speciálně pedagogické diagnostiky podle zaměření, diagnostické situace.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kurzu rozumí diagnostickým metodám, zná jejich konstrukci a metodologii v oblasti speciální pedagogiky.
- Osnova
- 1. Pojetí,předmět a vymezení diagnostiky ve speciální pedagogice 2. Základní kategorie diagnostických přístupů ve speciální pedagogice 3. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky v období kojeneckého a batolecího věku 4. Diagnostika v období předškolního věku 5. Diagnostika zralosti a připravenosti pro zahájení povinné školní docházky 6. Úkoly spec. ped. diagnostiky v období školního věku 7. Diagnostika rodinného prostředí 8. Diagnostika profesionální orientace 9. Hlavní úkoly spec. ped. diagnostiky v období dospělosti 10. Spec. ped. diagnostika v období stáří 11. Klasifikace diagnostických metod 12. Charakteristika klinických metod 13.Přehled oibecných a speciálních metod z hlediska spec. ped.diagnostiky 14. Hlavní oblasti diagnostiky ve spec. pedagogice 15. Diagnostika vybrtaných druhů postižení v období dětství 16. Specifika procesu diagnostiky v dětském věku
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODA, Mojmír, Pavel HUMPOLÍČEK a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 487 s. ISBN 978-80-262-0363-6. URL info
- doporučená literatura
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Informace učitele
- Test se píše on-line, má 20 otázek, pro splnění musí student zodpovědět správně 15 otázek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPc308