PdF:SPc327 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc327 Poradenství, diagnostika a intervence v somatopedii II
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc327/01: Pá 16. 9. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 7. 10. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 25. 11. 8:00–11:50 centrum, D. Opatřilová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle předmětu jsou: charakterizovat poradenské služby pro žáky se zdravotním postižením ve školním věku, specifikovat zvláštnosti v procesu učení u dětí s centrálním postižením, vysvětlit a popsat možné pedagogické podpory.
- Výstupy z učení
- Student se bude umět orientovat v oblasti poradenských služeb se zaměřením na cílovou skupinu žáků, bude umět aplikovat teoretické znalosti do praxe, bude se orientovat v oblasti podpory dětí a žáků s centrálním postižením a znát specifika profesní orientace cílové skupiny.
- Osnova
- • SPC – poradenské služby, metody a prostředky poradenské práce • Zvláštnosti v procesu učení u žáků s centrálním postižením •Předprofesní příprava – oblasti diagnostiky, cíle a úkoly pro volbu povolání • Možnosti pedagogické podpory (specifika nácviku psaní, kompenzační pomůcky ad.) - diagnostické domény a podpůrná opatření pro žáky s tělesným postižením
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
- neurčeno
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- ŠIKULOVÁ, Renata, Eva MRÁZOVÁ a Iva WEDLICHOVÁ. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy : metodická příručka pro učitele základních škol. Vyd. 1. Most: Hněvín, 2007, 142 s. ISBN 9788086654201. info
- NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 132 s. ISBN 8021037180. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Josef DUPLINSKÝ. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 207 s. ISBN 807290101X. info
- Výukové metody
- seminář, teoretické prezentace, diskuse
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, student vylosuje otázku, která se skládá ze dvou částí (část a/b), seminární práce dle zadání vyučujícího, studium doporučené literatury, aktivní zapojení do výuky
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPc327