SPc601 Logopedie – základy oboru

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc601/Kombi01: Pá 23. 9. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 14. 10. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 25. 11. 8:00–11:50 učebna 50, K. Richterová
SPc601/01: St 18:00–19:50 učebna 1, kromě St 26. 10., K. Richterová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, seznamuje studentky a studenty s principy komunikace a průběhem ontogeneze komunikační schopnosti. V rámci předmětu budou představeny klíčové poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
• orientace v současném pojetí oboru logopedie;
• přehled o řečovém, jazykovém a psychomotorickém vývoji dítěte;
• základní přehled o jednotlivých formách narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • • Koncepce oboru logopedie. Mezioborová spolupráce. Historický vývoj logopedie.
  • • Systém poskytování logopedické intervence v ČR a související legislativa.
  • • Proces lidské komunikace charakteristika, význam.
  • • Verbální, nonverbální komunikace.
  • • Ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky.
  • • Psychologické a společenské faktory vývoje řeči a jazyka.
  • • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.
  • • Přehled jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
  • • Klasifikace vývojových forem narušené komunikační schopnosti.
  • • Klasifikace získaných forem narušené komunikační schopnosti.
  • • Symptomatologie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 3. dopl. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007, 248 s. ISBN 9788090253667. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
Výukové metody
seminář, diskuze, studium odborné literatury
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.