PdF:SPc601 Logopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPc601 Logopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc601/Kombi01: Pá 23. 9. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 14. 10. 8:00–11:50 učebna 50, Pá 25. 11. 8:00–11:50 učebna 50, K. Richterová
SPc601/01: St 18:00–19:50 učebna 1, kromě St 26. 10., K. Richterová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je problematika studijního a vědního oboru logopedie, seznamuje studentky a studenty s principy komunikace a průběhem ontogeneze komunikační schopnosti. V rámci předmětu budou představeny klíčové poznatky k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- • orientace v současném pojetí oboru logopedie;
• přehled o řečovém, jazykovém a psychomotorickém vývoji dítěte;
• základní přehled o jednotlivých formách narušené komunikační schopnosti. - Osnova
- • Koncepce oboru logopedie. Mezioborová spolupráce. Historický vývoj logopedie.
- • Systém poskytování logopedické intervence v ČR a související legislativa.
- • Proces lidské komunikace charakteristika, význam.
- • Verbální, nonverbální komunikace.
- • Ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky.
- • Psychologické a společenské faktory vývoje řeči a jazyka.
- • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.
- • Přehled jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- • Klasifikace vývojových forem narušené komunikační schopnosti.
- • Klasifikace získaných forem narušené komunikační schopnosti.
- • Symptomatologie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 3. dopl. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007, 248 s. ISBN 9788090253667. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, studium odborné literatury
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPc601