PdF:SPk404 Obor: Surdopedie - Informace o předmětu
SPk404 Obor: Surdopedie
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Ing. Mgr. Marek Mrázek (přepisovatel)
Bc. Dana Peňázová (tlumočník) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk404/01: So 15. 10. 8:00–13:50 učebna 60, So 5. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 12. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 3. 12. 8:00–13:50 učebna 60, P. Kaválková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u osob se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u těchto osob a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a bude umět vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Zároveň si osvojí jednoruční i dvouruční prstovou abecedu, Lormovu abecedu a základy českého znakového jazyka na jednoduché konverzační úrovní v základních oblastech. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Výstupy z učení
- - student zná specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života;
- student má teoretické a praktické dovednosti v oblasti edukace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením;
- student dokáže charakterizovat jednotlivé komunikační systémy osob se sluchovým postižením, osvojí si základy některých těchto komunikačních systémů;
- student specifikuje kdo je osoba s duálním smyslovým postižením, charakterizuje specifika výchovy a vzdělávání osob s hluchoslepotou. - Osnova
- - Úvod do surdopedie
- - Historie péče o jedince se sluchovým postižením
- - Sluch
- - Metody vyšetření sluchu
- - Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením
- - Komunikace osob se sluchovým postižením
- - Sluchová protetika
- - Raná péče – zajištění včasné intervence
- - Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením
- - Komunita Neslyšících
- - Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením
- - Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením
- - Hluchoslepota
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- doporučená literatura
- Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Předpis č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb.
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999, 395 s. ISBN 8072160966. info
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998, 321 s. ISBN 8072160753. info
- neurčeno
- STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet : doplňková četba pro studenty speciální pedagogiky. Illustrated by Z. Košátková. 1. vyd. Praha, 1995, 165 s. info
- Výukové metody
- Studium odborných textů a dalších poskytnutých materiálů, diskuse, příklady z praxe, studium a rozbor případových studií. Zpracování průběžných praktických úkolů.
- Metody hodnocení
- Plnění průběžných úkolů, závěrečný test a ústní zkouška.
- Informace učitele
- www.detskysluch.cz
www.cktzj.com
www.ruce.cz
www.ticho.cz
www.pevnost.com
www.lorm.cz
www.teiresias.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPk404