PdF:SPk531 Logopedie a surdopedie 2 - slu - Informace o předmětu
SPk531 Logopedie a surdopedie 2 - sluchové postižení
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SPk529 Logopedie a surdopedie 1 - sluchové postižení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Student si osvojí schopnosti a praktické dovednosti v oblasti rozvoje komunikačních dovedností jedinců se sluchovým postižením; seznámí se s možnostmi úprav textů pro čtenáře se sluchovým postižením a jejich využitím v praxi; v možnostech uplatnění osob se sluchovým postižením na trhu práce ; v systému tlumočnických služeb; v oblasti sociálních služeb u osob se sluchovým postižením a osob s hluchoslepotou.
- Výstupy z učení
- • Student zná klasifikaci, etiologii a symptomatologii sluchového postižení. • Student se orientuje v oblasti specifik recepce psaného textu u osob se SP. • Student dokáže popsat dopad sluchového postižení na kvalitu života od raného věku až po stáří. • Student se orientuje v oblasti profesního uplatnění osob se SP. • Student umí popsat význam a sytém tlumočnických služeb pro osoby se SP.
- Osnova
- • Klasifikace sluchových vad podle různých kritérií. • Čtení s porozuměním a úprava textů pro SP. • Sekundární a terciární vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. • Profesní orientace a profesní příprava žáků se sluchovým postižením. • Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením. • Problematika sluchového postižení v dospělosti a ve stáří. • Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením. • Vizuálně - motorické komunikační systémy a jejich užití praxi - český znakový jazyk, znakovaná čeština, prstová abeceda. • Hluchoslepota.
- Literatura
- povinná literatura
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
- neurčeno
- Potměšil
- POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
- Metody hodnocení
- Úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením. Zpracování případové studie reflektující dosaženou úroveň komunikačních dovedností a jazykových kompetencí jedince se sluchovým postižením. Ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPk531