PdF:SPp218 Specializace: Edukace žáků s p - Informace o předmětu
SPp218 Specializace: Edukace žáků s poruchami chování a adiktologie 2
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/4/0. obor Učitelství SP pro SŠ - 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
SPp219 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu specializaci psychopedie a adiktologie. - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogické intervence. Naučit je pracovat se základními intervenčními technikami v individuální/skupinové práci s dítětem s problémy/s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, institucionální výchovy.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci na systémové/skupinové/individuální úrovni.
- Osnova
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci
- Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
- Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci
- Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny: Internalizované poruchy chování/Extrenalizované poruchy chování
- Metody intervence - formy, témata
- Intervence 3P
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- doporučená literatura
- FURMAN, Ben a Johana SANDQVIST. Nikdy není pozdě na šťastné dětství : jak překonat minulost. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 119 stran. ISBN 9788026208204. info
- KOŘÍNEK, Pavel, Martin FORET a Michal JAREŠ. V panelech a bublinách : kapitoly z teorie komiksu. Vydání první. Praha: Akropolis, 2015, 447 stran. ISBN 9788074701139. info
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí : kontext, dynamika a intervence. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 186 stran. ISBN 9788073676902. URL info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- neurčeno
- PETERKOVÁ, Michaela. Kurz dobré nálady : lépe zvládejte emoční propady a výkyvy. Illustrated by Libor Drobný. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 115 stran. ISBN 9788026210146. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, závěrečný projekt - manuál pro práci se třídou či jednotlivcem - předcházení stigmatizace a vylučování žáka v riziku/s problémy/poruchami chování, průběžné úkoly
- Informace učitele
- doporučená literatura
Studie o právech dítěte. (1. vyd.) Brno: Česko-britská o.p.s., 2011.
Ševčík, D. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence (1. vyd.) Praha: Portál.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. (1. vyd.) Praha: Grada Publishing
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2015). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele (Vydání třetí). Praha: Portál.
Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf
Furman, B. (2015) Nikdy není pozdě na šťastné dětství: jak překonat minulost. (1. vyd.) Praha: Portál.
Kořínek, P. (2015) V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha : Akropolis
Křivohlavý, J. (2004). Jak přežít vztek, zlost a agresi. (1. vyd.) Praha: Grada Publishing, a.s. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace etopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPp218