TI2001 Didaktika – dřevo, kovy

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/2/0. 12 h. konz./sem. (komb. stud.). 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 17:00–17:50 učebna 25, kromě Čt 27. 10.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
TI2001/01: Po 14:00–15:50 učebna 47, kromě Po 24. 10., P. Vybíral
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se soustředí na cvičné výstupy studentů v rozsahu vzdělávací oblasti práce s technickými materiály s cílem získat základní schopnosti a dovednosti úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Výstupy z učení
Studenti: Osvojí si základní vědomosti a dovednosti pro vedení výuky. Získají základy pro přípravu vyučovacího procesu. Budou schopni plánovat a vést vyučovací proces v oblasti praktických činností technického charakteru. Navrhnou a popíšou nářadí a nástroje pro realizaci výrobků. Navrhnou vhodné vyučovací metody a organizační formy v praktickém vyučování. Vytvoří vlastní technologický postup při realizaci námětů. Vysvětlí zásady bezpečnosti a hygieny práce v praktickém vyučování. Definují výukové cíle, klíčové kompetence a mezipředmětové vztahy při realizaci námětů.
Osnova
  • Sylabus přednášek: 1. a 2. týden: Vyučovací jednotka jako základní vyučovací forma - struktura, cíl, organizace, úloha učitele a žáka, technické a materiální podmínky 3. a 4. týden: Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 5. a 6. týden: Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP - vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova. 7. a 8. týden: Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků - rysy osobnosti učitele, mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti, vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst. 9. a 10. týden: Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru - klasické i progresivní vyučovací metody a jejich využití v pedagogické praxi, specifika využití odborných laboratoří a školních dílen. 11. a 12. týden: Člověk a svět práce - úvodní hodiny praktických činností na základní škole - specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně. Sylabus cvičení: 1. - 12. týden: Cvičné výstupy studentů v rozsahu vzdělávací oblasti práce s technickými materiály, stanovení výukových cílů, metod a organizačních forem práce, rozvoj klíčových kompetencí, vypracování didaktických listů pro výuku pracovního vyučování.
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika předmětů technického a informačně technologického charakteru. Brno: 2013, dostupné z http://wrack.ped.muni.cz/elearning/mod/resource/view.php?id=798
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 92 s. ISBN 8021026413. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace studentů.
Metody hodnocení
Studenti absolvují písemnou zkoušku v rozsahu přednáškových bloků. Ve cvičení studenti absolvují cvičné výstupy před seminární skupinou a vypracují 3 písemné přípravy učitele pro výuku zadaných témat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.