VZM12 Didaktika výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM12/01: Út 18:00–19:50 učebna 33, kromě Út 25. 10. ; a Pá 23. 9. 14:00–17:50 učebna 27, Pá 9. 12. 16:00–19:50 učebna 27, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student popíše hlavní cíle a obsah vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Dokáže aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do výchovy ke zdraví a na konkrétních příkladech demonstrovat jejich uplatnění.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia;
- definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
- zařadí výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV;
- definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví;
- používá aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku.
Osnova
  • 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu výchova ke zdraví v minulosti a současnosti. Budoucnost výchovy ke zdraví.
  • 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví.
  • 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů.
  • 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
  • 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
  • 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví.
  • 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví.
  • 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova.
  • 9. Učební úlohy ve výchově ke zdraví.
  • 10. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky.
  • 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
  • 12. Pozorování a analýza vyučovací hodiny. Didaktické zpracování vybraného tématu z RVP ZV.
Literatura
    povinná literatura
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví, UK: Pedagogická fakulta, 2014. https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • Smejkalová, Zdeňka, Slaná Reissmannová, Jitka. Rozhodni se pro zdraví: https://www.rozhodniseprozdravi.cz/
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2021. info
  • SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka. Didaktika výchovy ke zdraví: E_L kurz. Online. 1. vyd. Brno, 2018. URL info
  • KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 192 s. ISBN 9788072389308. info
    doporučená literatura
  • Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 8071782203. info
Výukové metody
Kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
Výuka probíhá formou seminářů. Student didakticky transformuje vybrané téma VkZ dle RVP ZV. Studenti diskutují prezentovaná témata dle sylabu předmětu.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou seminářů. Studenti diskutují prezentovaná témata dle sylabu předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.