PdF:XHVp06 Didaktika Hv 1 - Informace o předmětu
XHVp06 Didaktika Hv 1
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XHVp06/01: Čt 9:00–9:50 učebna 21, kromě Čt 27. 10., D. Taylor
XHVp06/02: St 12:00–12:50 učebna 21, kromě St 26. 10., D. Taylor - Předpoklady
- XHVp03 Hra na klavír 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
- Výstupy z učení
- Student
- prokáže dovednosti ve hře na zobcovou sopránovou flétnu
- je schopen vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení
- v propojení s prvky hry na tělo rozvíjí senzomotorické dovednosti, rytmickou pulzaci a cítění
- osvojí si základní taktovací schémata a umí je aplikovat při práci s dětským kolektivem - Osnova
- - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, metodický nácvik jednohlasé písně. - Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností - rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. - Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. - Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- doporučená literatura
- TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
- FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
- ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
- RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň – práce s textem – doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování deklamace textu s využitím osvojených hudebněvýchovných činností.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích; b) zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy s harmonizací v levé ruce; c) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní a 2 písně v úpravě pro malé děti v návaznosti na harmonické funkce (h1,a1,g1,c2,d2). d) 10 lidových písní, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování; k 1 lidové a 1 umělé písni vlastní metodický postup nácviku – doplňkový pohybový doprovod k písním (ve dvojici). e) 1 říkadlo/básnička – dramatizace textu pohybem.
- Navazující předměty
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/XHVp06