XPPk06 Pedagogicko-psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1.3. 16 konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Fikrlová (přednášející)
Mgr. Aneta Hřavová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk06/01: Pá 16. 9. 13:00–14:50 učebna 42, Pá 23. 9. 15:00–16:50 učebna 39, Pá 30. 9. 15:00–16:50 učebna 39, Pá 7. 10. 14:00–15:50 učebna 39, Pá 14. 10. 14:00–15:50 učebna 39, Pá 21. 10. 16:00–17:50 učebna 39, Pá 4. 11. 14:00–15:50 učebna 39, Pá 2. 12. 13:00–14:50 učebna 39, T. Fikarová, J. Fikrlová, Z. Syslová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Směřuje k tomu, aby se cíleně zabýval osobností dítěte, jeho schopnostmi, znalostmi, dovednostmi, potřebami a zvláštnostmi a na základě zjištěných poznatků podporoval rozvoj osobnosti každého dítěte. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Na konci výuky bude student schopen:
- identifikovat znalosti, potřeby a zvláštnosti dítěte;
- popsat diagnostický proces;
- efektivně použít diagnostické metody;
- vyhodnotit silné a slabé stránky dostupných standardizovaných diagnostických nástrojů;
- vysvětlit chyby v diagnostikování;
- aplikovat poznatky z diagnostického procesu do plánování a realizace vzdělávací práce;
- navrhnout plán podpory;
Osnova
  • 1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. 2. Rozbor základních metod pedagogické diagnostiky, jejich uplatnění v diagnostické činnosti učitele mateřské školy. 3. Diagnostika skupiny vrstevníků. 4. Diagnostika způsobilosti dítěte pro vstup do školy, diagnostika předpokladů čtení a psaní, specifických poruch učení. 5. Diagnostika vývojových specifik dětí předškolního věku (0 – 8 roků). 6. Diagnostický proces. Role učitele při diagnostické činnosti, možné chyby a zkreslení. 7. Diagnostika vzdělávacích pokroků a výstupů vzdělávání na konci předškolního období. 8. Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. 9. Interpretace zpráv z poradenských zařízení. 10. Podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. 11. Tvorba portfolií dětí. 12. Autodiagnostika učitele.
Literatura
    povinná literatura
  • Syslová Z., Kratochvílová J. 2017. Metodika pro učitele: Praktická příručka k diagnostickému nástroji PREDICT. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
  • Bednářová J., Šmardová V. 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
    doporučená literatura
  • Bednářová J., Šmardová V. 2008. Školní zralost. Brno: Computer Press.
  • Vágnerová M. 2008. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole?. Online. 2014, 27 s. URL info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 8024414260. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.