PdF:YPSp04 Podpora adaptace a psychosociá - Informace o předmětu
YPSp04 Podpora adaptace a psychosociálního rozvoje dětí předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPSp04/01: Pá 23. 9. 10:00–13:50 učebna 60, Pá 21. 10. 10:00–13:50 učebna 60, T. Kohoutek
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit studentům psychologické poznatky a koncepce na ukázkách kazuistického charakteru.
- Výstupy z učení
- Prostřednictvím pozorování a reflexe projevů dětí ve výukových situacích a souvisejících komunikačních událostí mají studenti příležitost prohloubit své schopnosti připravovat adekvátní program, pracovat s běžnými i specifickými potřebami dětí, adekvátně podporovat jejich vývoj i adaptaci v mateřské škole, adekvátně komunikovat s dětmi, jejich rodiči i v pracovním týmu a v neposlední řadě reflektovat a zabezpečit své vlastní potřeby a limity.
- Osnova
- Vývojově psychologické koncepce vývojových potřeb a úkolů s důrazem na znalost zvláštností vývoje dětí v období mezi věkem batolete a nástupem do školy, vývojových změn v oblasti kognice, prožívání, činností a vztahů. Práce s tématy sociální (komunikace, skupina, vedení) a pedagogické psychologie (klima třídy, interakční styl učitele) a psychohygieny (zvládání stresu, konfliktů, krizí) s cílem integrovat psychologické poznatky do didaktického a pedagogického přístupu.
- Literatura
- povinná literatura
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 219 stran. ISBN 9788074963339. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
- Výukové metody
- prezentace témat, skupinová diskuse, práce s kazuistikami, skupinové projekty, diskuse s praktiky, domácí příprava, četba
- Metody hodnocení
- písemný test (60%), příprava a prezentace kazuistiky
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/YPSp04