PdF:Ze0154 Integrovaná terénní výuka - Je - Informace o předmětu
Ze0154 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/3.3. 5 dní. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Štěpán Horký (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Korvasová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0154/01: Po 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 14. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 15. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 16. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, P. Knecht, H. Svobodová
Ze0154/02: Po 12. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Út 13. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, St 14. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Čt 15. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 16. 9. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, 13:00–16:50 kancelář vyučujícího, P. Knecht, H. Svobodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Cíle předmětu
- Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tematické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Celou výukou se rovněž prolíná pohyb, jako prostředek terénního výzkumu a tím přispívá i ke zdravému životnímu stylu. V terénní výuce přitom nejde jen o získávání kvantitativních ukazatelů z terénního výzkumu, ale zejména o vnímání určitého místa i z jeho kvalitativní stránky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v terénu;
- sbírat, uspořádat a hodnotit údaje o území;
- zpracovat komplexní geografickou charakteristiku území;
- připravit vlastní aktivity pro terénní výuku. - Osnova
- Ověření různých typů venkovních aktivit zaměřených na jednotlivé tématické okruhy výuky geografie a dalších věd nebo společenských témat. Školení se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti. Aktivity jsou zaměřeny na následující: 1. Naučit se, jak pracovat z geografickou charakteristikou malé oblasti. 2. Naučit se používat tyto geografické dovednosti v terénu: - Práce s kompasem a s různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; - Vyhodnocování různých situací na základní mapě 1:10 000; - Tvorba výškového profilu a délka trasy z turistických map; - Zakreslení trasy do tematických map a konfrontace s realitou; - Tvorba a popis panoramatického náčrtu; - Srovnání změn v krajině pomocí historických a současných leteckých fotografií a konfrontace s realitou; - Sledování změn počasí; - Vytvoření fotodokumentace; - Práce s přírodními materiály; 3. Hledání nových vhodných činností, při kterých žáci mohou trénovat výše uvedené charakterizované dovednosti. 4. Vytváření pracovních listů a dalších materiálů.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard, Hana SVOBODOVÁ, Radek DURNA, Darina MÍSAŘOVÁ, Tereza ČEŠKOVÁ, Iva FRÝZOVÁ, Miroslav JIREČEK, Petr KNECHT, Marek TRÁVNÍČEK, Jaroslav VRBAS, Světlana HANUŠOVÁ, Ailsa Marion RANDALL, Jaroslav SUCHÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Pavla BUCHTOVÁ, Zuzana KRŠKOVÁ, Ondřej KRAHULEC, Jaromír KOLEJKA, Filip PULTAR, Ondřej VITULA, Marek ANTAL a Petr SOJÁK. Terénní výuka na PdF MU. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 154 s. ISBN 978-80-210-9916-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9917-2021. info
- SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 2019. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019. URL info
- doporučená literatura
- SVOBODOVÁ, Hana. Outdoor education in Geography: A specific education strategy. 1. vyd. Brno: Masaryk University Press, 2019, 198 s. ISBN 978-80-210-9521-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9522-2019. URL info
- KORVAS, Pavel a Eduard HOFMANN. Orientace v přírodě. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 96 s. Vydání 1. ISBN 978-80-210-4715-0. info
- neurčeno
- HOFMANN, Eduard. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 1 sv. ISBN 8073150549. info
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Zpracování projektů.
- Informace učitele
- Podrobné požadavky a literatura aktualizovány ve studijních materiálech. Termín terénní výuky je zpravidla v týdnu před zahájením výuky. Aktuální stav všech forem terénní výuky, které katedra geografie PdF MU garantuje je uveden komplexně na informační nástěnce 2. patro / Po 7 vedle učebny 5.a a na webových stránkách katedry jeden semestr před zahájením výuky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/Ze0154