PdF:AJ5425 ChatGPT ve vzdělávání - Informace o předmětu
AJ5425 ChatGPT ve vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Průdek (cvičící)
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ5425/01: So 21. 10. 14:00–18:50 učebna 52, So 16. 12. 14:00–18:50 učebna 52, T. Průdek
- Předpoklady
- This course is intended for all students interested in AI and its effect on education. Some understanding of didactics and methodology is beneficial, although not necessary.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/20, pouze zareg.: 3/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The primary objective of this course is to make students familiar with large language models (LLMs), such as ChatGPT, and their effects on education. Although there will be a brief introduction into how these models work, the main focus will be on practical use of this tool - both for teaching and learning purposes. Apart from that, some ethical problem related to this subject will be discussed. At the end of this course, student
- Výstupy z učení
- By the end of the course, students will:
- have basic understanding of how LLMs works;
- have learned how to construct a well-written prompt;
- have gained enough knowledge to be able to responsibly use ChatGPT both for teaching and learning, and use it to create quality educational materials;
- be able to evaluate the quality of the output of ChatGPT;
- have become familiar with some of the ethical questions related to this topic; - Osnova
- The course will be organised in 2 blocks. Due to the fast-changing nature of this field, the exact content will be specified couple weeks before the first block takes place, but these general points will be covered:
- 1) Brief overview of machine learning
- 2) General tips and principles for using LLMs
- 3) Using AI to enhance your lessons (teacher/student)
- 4) How to write a functional prompt
- 5) Ethics of AI
- 6) Student assignment
- Literatura
- KRAHULEC, Ondřej. Počítačem asistované učení jazyků a rozvoj řečové dovednosti mluvení v kontextu her, simulací, hraní rolí a úkolově orientované výuky. In Věra Janíková, Světlana Hanušová. Výzkum v didaktice cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2018, s. 59-86. ISBN 978-80-210-9230-3. info
- Digital language learning and teaching : research, theory, and practice. Edited by Michael Carrier - Ryan M. Damerow - Kathleen M. Bailey. First published. London: Routledge, 2017, xiii, 264. ISBN 9781138696815. info
- Výukové metody
- This course combines a numebr of learning activities and teaching methods - a lecture, groupwork, and practical tasks on a computer. Between the two sessions, there will be a project to work on. In the second session, there will be short presentations and discussions.
- Metody hodnocení
- Active participation during the two sessions is required. In addition, there will be a written project to work on between the sessions and a final presentation of the project in the second session.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- If you can, create a ChatGPT account and get familiar with the interface and the way it works. It will save us some itme in the beginning.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/AJ5425