PdF:AJc205 Úvod do lingvistiky - Informace o předmětu
AJc205 Úvod do lingvistiky
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJc205/Kombi01: Pá 22. 9. 14:00–14:50 učebna 5, Pá 6. 10. 14:00–14:50 učebna 5, Pá 20. 10. 14:00–14:50 učebna 5, Pá 3. 11. 14:00–14:50 učebna 5, Pá 24. 11. 14:00–14:50 učebna 5, Pá 8. 12. 14:00–14:50 učebna 5, M. Adam
- Předpoklady
- Basic linguistic knowledge from the secondary school
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Anglický jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- ZS1 Anglický jazyk pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- This course will raise students’ awareness of similarities and differences between English and their native language / mother tongue and thus enables them to identify potentially problematic areas for their future learners. Having completed the course, the students should have a general insight into the main areas of general linguistics. At the end of the course students should understand the basis of linguistics and be able to start studying particular branches of linguistics in detail. They will especially be acquainted with basic linguistic terminology and essential streams of linguistics and their representatives. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
- Výstupy z učení
- This course enhances the acquisition of linguistic knowledge and teaching competencies indispensable for the professional development of future teachers of English, in particular communication and interpersonal skills, collaboration and teamwork, flexibility and adaptability (viz Strategic Aim 1, Strategies 2030).
Student:
- is oriented in the area of basic general linguistic concepts
- has a knowledge of significant linguistics schools, their representatives and concepts
- masters essentials of the historical development of English
- understands English-Czech linguistic contexts
- can bring theoretical linguistically oriented knowledge into future pedagogical practice - Osnova
- Philology; the Study of language • Classification of languages; Czech study of English • Beginnings of the English Studies • Historical development of English • Regional dialects of English • Dictionaries and Grammars • Origin of language • History of diachronic linguistics • History of synchronic linguistics • Structuralism
- Literatura
- povinná literatura
- YULE, George. Oxford practice grammar : with answers. Updated edition first publis. Oxford: Oxford University Press, 2019, vii, 274. ISBN 9780194214766. info
- HLADKÝ, Josef a Jan CHOVANEC. Úvod do studia anglického jazyka. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 83 s. ISBN 80-210-2120-9. info
- doporučená literatura
- CRYSTAL, David. The Cambridge encyclopedia of language. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010, 516 s. ISBN 9780521516983. info
- YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
- neurčeno
- FROMKIN, Victoria a Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474. ISBN 0030065321. info
- Výukové metody
- Theoretical input presented by the teacher, followed by a discussion and practical illustrations or examples. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects, observations.
- Metody hodnocení
- Credit test at the end (structured tasks - gap filling, multiple choice, open questions, matching). Tests passmark: 70%.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=941
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/AJc205