CJp041 Syntax českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je pokračováním Syntaxe českého jazyka 1. Na znalosti metod analýzy věty jednoduché se navazuje rozborem souvětí.
Cíle:
1. Vytvoření teoretických znalostí o souvětné stavbě a sémantice souvětí.
2. Vytvoření dovednosti znázornit stavbu jakéhokoliv souvětí, vysvětlit vztahy v souvětí, určit druhy vedlejších vět a poměry mezi hlavními větami.
3. Rozvoj dovednosti srovnat stavbu různých typů souvětí a objasnit paralelnost stavby věty jednoduché a souvětí.
Výstupy z učení
Předpokládáme, že v závěru semestru budou studenti umět:
1. vysvětlit rozdíl mezi větou hlavní a vedlejší, vztah mezi pojmy vedlejší věta a větný člen, a na základě znalostí o větných členech určit druhy vedlejších vět;
2. analyzovat souvětí podřadné, souřadné a složité; vysvětlit vztahy mezi větami souřadně spojenými;
3. zakreslit plošný graf souvětí s vyznačením vztahů mezi větami;
4. interpretovat vztahy mezi větami a souvětími v textu.
Osnova
  • 1. Odlišení věty jednoduché od souvětí podle stanovených kritérií.
  • 2. Spojování vět v souvětí. Spojovací výrazy, jejich charakteristika významová, slovnědruhová, syntaktická.
  • 3. Věta hlavní a vedlejší, kritéria jejich odlišení.
  • 4. Druhy souvětí. Souvětí podřadné a jeho druhy.
  • 5. Parataktické spojení vět v souvětí. Významový poměr mezi paratakticky spojenými větami a jazykové prostředky jeho vyjádření. Paratakticky spojené věty hlavní, paratakticky spojené věty vedlejší.
  • 6. Hypotaktické vztahy v souvětí a prostředky jejich vyjádření. Typy hypotaktických vztahů v textu, jazykové prostředky jejich vyjádření.
  • 7. Kritéria klasifikace vedlejších vět v souvětí. Druhy spojovacích výrazů, obsahové kritérium.
  • 8. Větněčlenská klasifikace vedlejších vět v souvětí.
  • 9. Souvětí složité, syntaktické vztahy v složitém souvětí. Typy složitých souvětí. Souvětí s vloženými větami.
  • 10. Grafické znázornění stavby souvětí.
  • 11. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby.
  • 12. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
Literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • ŠTĚPÁN, Josef. Souvětí současné češtiny. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013, 148 s. ISBN 978-80-7494-022-4. info
  • HIRSCHOVÁ, Milada. Studie k moderní mluvnici češtiny. Edited by Oldřich Uličný. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 295 s. ISBN 9788024435916. info
  • FRIED, Mirjam. Accusative resumptive pronoun in the Czech relative clauses with absolutive relativizer „co“. Korpus - gramatika - axiologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové a Ústav pro jazyk český v Praze, 2010, č. 1, s. 16-29. ISSN 1804-137X. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • KARLÍK, Petr a Norbert NÜBLER. Substantivische Nominalisierungen im Tschechischen. Zeitschrift für Slawistik. Berlin: Akademie Verlag, 1999, roč. 44, č. 2, s. 167-180. ISSN 0044-3506. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • NOVOTNÝ, Jiří. Sbírka úkolů k rozboru českého souvětí :s řešeními. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1992. ISBN 80-7044-031-7. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Analýza textu zaměřená na významové vztahy mezi větami.
- Analýza souvětí a diskuse nad vybranými problémy. problémová metoda spojená s metodami kritického myšlení.
- Řízený rozhovor zaměření na eliminaci chyb.
Metody hodnocení
Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu zaměřeného na látku semináře v průběhu semestru.
Test obsahuje 50-60 dílčích úkolů, pro získání zápočtu musí student správně vyřešit 70 % z nich.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.