DEcDI1 Didactics, teaching practice and its reflection 1

Faculty of Education
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
DEcDI1/Kombi01: Fri 27. 10. 8:00–19:50 učebna 12, M. Jireček
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
Cílem předmětu je prohloubení, rozšíření a modifikace dosavadních didaktických a metodologických vědomostí a kompetencí, získaných v rámci studia dějepisu pro základní školy tak, aby je byli absolventi schopni kvalifikovaně využívat v rámci výuky dějepisu na střední škole. Cílem je rozvíjet didaktické znalosti obsahu a jeho jednotlivé komponenty a vytvářet také sebereflektivní dovednosti studentů. Představeny budou také moderní trendy ve výuce dějepisu. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle dějepisu v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách dějepisu, dokázat je aplikovat v tématech dějepisu na vlastních odučených hodinách na SŠ, následně provést jejich reflexi. Součástí předmětu je příprava, realizace a reflexe vyučovacího výstupu na fakultní SŠ v návaznosti na předchozí praxe vykonané na ZŠ. Předmět nabízí také stručný pohled do historie výuky dějepisu
Learning outcomes
Cílem předmětu je prohloubení, rozšíření a modifikace dosavadních didaktických a metodologických vědomostí a kompetencí, získaných v rámci studia dějepisu pro základní školy tak, aby je byli absolventi schopni kvalifikovaně využívat v rámci výuky dějepisu na střední škole. Cílem je rozvíjet didaktické znalosti obsahu a jeho jednotlivé komponenty a vytvářet také sebereflektivní dovednosti studentů. Představeny budou také moderní trendy ve výuce dějepisu. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle dějepisu v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách dějepisu, dokázat je aplikovat v tématech dějepisu na vlastních odučených hodinách na SŠ, následně provést jejich reflexi. Součástí předmětu je příprava, realizace a reflexe vyučovacího výstupu na fakultní SŠ v návaznosti na předchozí praxe vykonané na ZŠ. Předmět nabízí také stručný pohled do historie výuky dějepisu
Syllabus
  • Kurikulární dokumenty dějepisu pro výuku na střední škole Historie výuky dějepisu Cíle a obsah předmětu na střední škole Didaktické prostředky ve výuce dějepisu Výukové metody dějepisu Moderní trendy ve výuce dějepisu Příprava vlastní hodiny dějepisu pro výuku na SŠ a její rozbor
Literature
    required literature
  • LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    recommended literature
  • Beneš, Z.: Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu. Praha, 2002.
  • HAVLŮJOVÁ, Hana and Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912126. info
  • JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013 (The Development of the School Subject History from 1918 to 2013). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. info
  • Handbuch der Geschichtsdidaktik. Edited by Klaus Bergmann. 5. überarbeitete Aufl. Seelze-Velber: Kallmeyer'sche Verlagsbuchhandlung, 1997, 788 s. ISBN 3780049201. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
Teaching methods
výklad, diskuse, analýza kurikulárních dokumentů, rozbor odučené hodiny
Assessment methods
zápočet – písemná seminární práce, realizace výstupu na fakultní SŠ a její rozbor
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 15k.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/DEcDI1