PdF:DEcDI1 Didactics and its reflection 1 - Course Information
DEcDI1 Didactics, teaching practice and its reflection 1
Faculty of EducationAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- DEcDI1/Kombi01: Fri 27. 10. 8:00–19:50 učebna 12, M. Jireček
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives
- Cílem předmětu je prohloubení, rozšíření a modifikace dosavadních didaktických a metodologických vědomostí a kompetencí, získaných v rámci studia dějepisu pro základní školy tak, aby je byli absolventi schopni kvalifikovaně využívat v rámci výuky dějepisu na střední škole. Cílem je rozvíjet didaktické znalosti obsahu a jeho jednotlivé komponenty a vytvářet také sebereflektivní dovednosti studentů. Představeny budou také moderní trendy ve výuce dějepisu. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle dějepisu v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách dějepisu, dokázat je aplikovat v tématech dějepisu na vlastních odučených hodinách na SŠ, následně provést jejich reflexi. Součástí předmětu je příprava, realizace a reflexe vyučovacího výstupu na fakultní SŠ v návaznosti na předchozí praxe vykonané na ZŠ. Předmět nabízí také stručný pohled do historie výuky dějepisu
- Learning outcomes
- Cílem předmětu je prohloubení, rozšíření a modifikace dosavadních didaktických a metodologických vědomostí a kompetencí, získaných v rámci studia dějepisu pro základní školy tak, aby je byli absolventi schopni kvalifikovaně využívat v rámci výuky dějepisu na střední škole. Cílem je rozvíjet didaktické znalosti obsahu a jeho jednotlivé komponenty a vytvářet také sebereflektivní dovednosti studentů. Představeny budou také moderní trendy ve výuce dějepisu. Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle dějepisu v aktuálním RVP ZV, RVP G, RVP SOV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách dějepisu, dokázat je aplikovat v tématech dějepisu na vlastních odučených hodinách na SŠ, následně provést jejich reflexi. Součástí předmětu je příprava, realizace a reflexe vyučovacího výstupu na fakultní SŠ v návaznosti na předchozí praxe vykonané na ZŠ. Předmět nabízí také stručný pohled do historie výuky dějepisu
- Syllabus
- Kurikulární dokumenty dějepisu pro výuku na střední škole Historie výuky dějepisu Cíle a obsah předmětu na střední škole Didaktické prostředky ve výuce dějepisu Výukové metody dějepisu Moderní trendy ve výuce dějepisu Příprava vlastní hodiny dějepisu pro výuku na SŠ a její rozbor
- Literature
- required literature
- LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
- recommended literature
- Beneš, Z.: Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu. Praha, 2002.
- HAVLŮJOVÁ, Hana and Jaroslav NAJBERT. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912126. info
- JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013 (The Development of the School Subject History from 1918 to 2013). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. info
- Handbuch der Geschichtsdidaktik. Edited by Klaus Bergmann. 5. überarbeitete Aufl. Seelze-Velber: Kallmeyer'sche Verlagsbuchhandlung, 1997, 788 s. ISBN 3780049201. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- Teaching methods
- výklad, diskuse, analýza kurikulárních dokumentů, rozbor odučené hodiny
- Assessment methods
- zápočet – písemná seminární práce, realizace výstupu na fakultní SŠ a její rozbor
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 15k.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2023/DEcDI1