PdF:FC1001 Úvod do studia fyziky a přírod - Informace o předmětu
FC1001 Úvod do studia fyziky a přírodních věd
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC1001/Kombi01: Pá 6. 10. 10:00–13:50 učebna 3, Pá 27. 10. 16:00–19:50 učebna 3, T. Miléř, J. Válek
FC1001/Prez01: Út 15:00–15:50 učebna 3, Út 16:00–16:50 učebna 3, T. Miléř, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Vzdělávacím cílem předmětu je sjednocení základních vědomostí a dovednosti studentů ze středoškolské (gymnaziální) fyziky s důrazem na systematičnost poznatků, jejich porozumění a dovednost řešení fyzikálních úloh s přírodovědným mezioborovým přehledem a plnou aplikací matematického aparátu fyziky.
Vzdělávacími obsahy jsou základní fyzikální pojmy: veličiny, jednotky, zákony, principy a teorie, které jsou integrujícími pojmy všech přírodních věd. Úspěšné absolvování předmětu je předpokladem dalšího úspěšného studia fyzikálních disciplín.
Vědomosti: mechanika, molekulová fyzika a termika, kmity, vlny a akustika, elektřina a magnetismus, optika, atomistika, astrofyzika.
Dovednosti: aplikovat s porozuměním fyzikální pojmy při popisu jevů a řešení fyzikálních problémů.
Postoje: akceptovat význam fyziky jako vědy, včetně její integrující role v přírodovědě a technice. - Výstupy z učení
- Výstupy:
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- systematicky a s důkladným porozuměním aplikovat základní fyzikální pojmy (veličiny, zákony a teorie) ze středoškolské fyziky při popisu jevů
- plně využívat fyzikální vědomosti a dovednosti při řešení úloh a dalších problémů ze středoškolské fyziky
- akceptovat význam integrující role fyziky v přírodovědě a technice - Osnova
- Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
- 1. Kinematika a dynamika hmotného bodu
- 2. Mechanika tuhého tělesa
- 3. Mechanika kapalin a plynů
- 4. Molekulová fyzika a termika
- 5. Kmity, vlny a akustika
- 6. Elektrostatika
- 7. Elektrický proud v látkách
- 8. Magnetismus a elektromagnetismus
- 9. Střídavý proud a elektromagnetické vlnění
- 10. Geometrická a vlnová optika
- 11. Atomistika a jaderná fyzika
- 12. Astrofyzika a integrující role fyziky v přírodovědě
- Sylabus laboratorních cvičení (po týdnech či blocích): Cvičení jsou zaměřena na rozvoj dovedností k jednotlivým přednáškám s důrazem na vybrané partie fyziky:
- 1. - 4. Kinematika a dynamika hmotného bodu, tuhého tělesa, kapalin a plynů.
- 5. - 6. Molekulová fyzika a termika; děje v plynech. 7. Kmity, vlny a akustika
- 8. - 10. Elektřina a magnetismus; elektrostatika, vedení stejnosměrného proudu v látkách; magnetismus; elektromagnetismus; střídavý proud a elektromagnetické vlnění.
- 11. Optika; geometrická optika; vlnová optika.
- 12. Atomistika a jaderná fyzika
- Literatura
- povinná literatura
- SKLENÁK, Ladislav a Dalibor DVOŘÁK. Fyzika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 142 s. ISBN 8071684457. info
- Fyzika pro gymnázia : mechanika. 1. vyd. Praha, Praha: Prometheus, 1993, 343 s. ISBN 80-901619-3-1. info
- BEDNAŘÍK, Milan. Fyzika pro gymnázia :mechanika. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993, 343 s. ISBN 80-901619-3-6. info
- doporučená literatura
- Physics (Orig.) : Fizika. T. 1 [Orear, 1981] : Fizika. T. 2 [Orear, 1981]. info
- Základy fyziky. 1, Úvod do studia fysiky; Mechanika; Akustika; Termika (Přid.) : Základy fysiky. 1, Úvod do studia fysiky; Mechanika; Akustika; Termika. info
- BEDNAŘÍK, Milan a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika pro gymnázia :mechanika. 3. přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2000, 288 s. ISBN 80-7196-176-0. info
- ŠANTAVÝ, Ivan a Ladislav PEŠKA. Fyzika. 1. vyd. Brno: Ediční středisko VUT, 1984, 234 s. info
- Výukové metody
- výpočetní cvičení
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Zkouška: Absolvování průběžných písemných testů ale i závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Zkouška: Absolvování průběžných písemných testů ale i závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Zkouška: Absolvování průběžných písemných testů ale i závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu. - Informace učitele
- http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=1
Student je povinen absolvovat kontrolní písemnou práci v daném termínu!!! Termín bude nahlášen týden dopředu a nebude možné jej měnit ani posouvat.
Ve výjimečných případech (na základě lékařského potrvzení o nemoci ap.) lze individuálně tuto situaci řešit v nejbližší možné době. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC1001