PdF:FC2825 Informační a komunikační techn - Informace o předmětu
FC2825 Informační a komunikační technologie ve školské fyzice
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/3. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2025 Školní pokusy z fyziky 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti fyzikálních modelech či simulacích a jejich interpretace v kontextu didaktické transformace. Náplní je tvorba vlastní fyzikálních aplikací a provádění pokusů podporovaných počítačem s využitím volně dostupných programů pro modelování fyzikálních dějů. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako modelování, simulace, podpůrné programy pro řízení vzdělávacího procesu. Student si tak zvýší kompetence v oblasti moderních výpočetních a numerických balíků.
Vědomosti: didaktické transformace s pomocí digitální techniky; modelování; simulace,
Dovednosti: vytvářet fyzikální model; upravovat již existující modely; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: akceptovat význam fyzikálního modelu děje v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat fyzikální modely v učitelské praxi
- využití počítačů pro vizualizaci včetně grafické prezentace
- sestavit/vytvořit výukovou oporu na adekvátní úrovni pomocí různých nástrojů
- zhodnotit správnost používaných programů a opor v pedagogické praxi. - Osnova
- 1.-4. Online aplikace GlowScript/VPython/Trinket
- 5.-7. Algodoo
- 8. Umělá inteligence a její využití ve vzdělávacím procesu; Wolfram|Alpha
- 9. Výukový modelovací software pro elektroniku
- 10. Využití tabulkových kalkulátorů pro fyzikální výpočty
- 11. Rastrová a vektorová grafika
- 12. Mobilní aplikace ve vzdělávacím procesu (Padlet, Plickers, Nearpod, AhaSlides, ContextMinds, OrgPad, ...)
- Literatura
- povinná literatura
- VÁLEK, Jan. Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023. Odborné a technické vzdělávání, číslo svazku 4. ISBN 978-80-280-0439-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0439-2023. Čítárna Munispace info
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky II. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky I. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 87 s. ISBN 80-210-2056-3. info
- doporučená literatura
- ŠEDIVÝ, Přemysl. Modelování fyzikálních dějů numerickými metodami : Studijní text pro řešitele FO č. 38. Hradec Králové. 2010. 40 s.
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- MECHLOVÁ, Erika. Didaktika fyziky. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983, 260 s. info
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- neurčeno
- VÁLEK, Jan. VPython / GlowScript Trinket ve výuce fyziky. MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA. Olomouc: PROMETHEUS, spol. s r. o., 2020, Vol 29, No 1, s. 44-53. ISSN 1805-7705. VPython/GlowScript Trinket ve výuce fyziky info
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 93 s. ISBN 9788021054745. info
- Výukové metody
- Aktivní účast na výuce, samostatné plnění průběžných úkolů, prezentace výstupů
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupu s vlastní prezentací úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru. Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.
Kombinované studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru. Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.
CŽV studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru. Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC2825