PdF:FC5061 Seminář z didaktiky praktickéh - Informace o předmětu
FC5061 Seminář z didaktiky praktického vyučování 2
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející) - Garance
- Bc. Ing. Nikola Straková, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5061/Kombi01: So 30. 9. 13:00–15:50 učebna 60, So 7. 10. 11:00–13:50 učebna 60, So 14. 10. 12:00–13:50 učebna 10, P. Pecina, N. Straková
FC5061/PrezSem01: Čt 8:00–9:50 učebna 12, P. Pecina, N. Straková - Předpoklady
- FC5056 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky, didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Předmět obsahově zakončuje vzdělávání v didaktice SOŠ a didaktice odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe učitele. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: hodnocení žáků, hospitacím a jejich evaluaci, projektování a přípravě výuky, právním předpisům ovlivňují praktické vzdělávání..
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování.
- Stanovit obsah výuky praktického vyučování.
- Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování.
- Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování.
- Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování.
- Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování.
- Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování.
- Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru. - Osnova
- 1. Proces výuky v praktickém vyučování.
- 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace.
- 3. Osobnost učitele praktického vyučování.
- 4. Hospitace ve výuce praktického vyučování.
- 5. Projektování a příprava výuky praktického vyučování.
- 6. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování.
- 7. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování.
- 8. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování.
- 9. Výuka ve fiktivní firmě.
- 10. Příklady ověřené a dobré praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
- doporučená literatura
- Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
- Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- KRPÁLEK, Pavel a Katarína KRPÁLKOVÁ-KRELOVÁ. Praktikum z didaktiky ekonomických předmětů. Vydání první. V Praze: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2017, 132 stran. ISBN 9788024522395. info
- STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 120 s. ISBN 978-80-210-6456-0. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. K udělení kolokvia je třeba vypracovat a odprezentovat projekt výuky praktického vyučování zvoleného oboru podle pokynů vyučujícího.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC5061