PdF:FC5311 Obchodní nauka - Informace o předmětu
FC5311 Obchodní nauka
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/2/0. 12 hodin. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5311/Kombi01: So 30. 9. 8:00–10:50 učebna 5, So 14. 10. 10:00–12:50 učebna 4, So 25. 11. 14:00–16:50 učebna 63, So 16. 12. 14:00–16:50 učebna 63, P. Marinič
FC5311/Prez01: Čt 8:00–8:50 laboratoř 80, Čt 9:00–10:50 laboratoř 80, P. Marinič - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V předmětu Obchodní nauka je studentům poskytnutý ucelený pohled na poznatky o významu, funkcích a klasifikaci obchodu ve všech hlavních souvislostech. Jsou objasněné vývojové trendy v obchodě. Pozornost je věnována problematice sortimentu a maloobchodním jednotkám v rámci maloobchodní sítě i mimo síť prodejen. Vysvětlena je tvorba maloobchodních cen, význam a použití slev, podstata platebního styku. Rozebrány jsou jednotlivé velkoobchodní a maloobchodní operace probíhající v obchodních jednotkách, problematika obchodní logistiky v kontextu logistického řetězce i uspořádání prodejny s ohledem na nákupní prostředí a atmosféru.
Vědomosti: teoretické ukotvení jednotlivých oblastí obchodu a obchodního podnikání
Dovednosti: praktická aplikace teoretických přístupů v obchodní činnosti
Postoje: rozlišovat jednotlivé formy obchodních činností spojených s různými formami obchodních jednotek při uskutečňování informovaných rozhodnutí v oblasti obchodu - Výstupy z učení
- Student bude umět definovat základní pojmy a vzájemné vazby v oblasti obchodu a obchodního podnikání s důrazem na klasifikaci zboží, strukturu obchodního sortimentu, obchodní kategorie, systematizaci obchodních jednotek, velkoobchodní a maloobchodní operace a bude schopen aplikovat tyto poznatky na příkladech z praxe.
- Osnova
- 1) Historie a vývoj obchodu.
- 2) Význam obchodu, jeho členění a funkce.
- 3) Vývojové trendy v obchodě.
- 4) Zboží a obchodní sortiment.
- 5) Obchodní kategorie.
- 6) Maloobchodní síť.
- 7) Maloobchod mimo síť prodejen.
- 8) Služby v obchodní činnosti.
- 9) Ceny a platební styk.
- 10) Obchodní logistika.
- 11) Velkoobchod.
- 12) Maloobchod.
- Literatura
- ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 87 s. ISBN 9788021062184. info
- ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 111 s. ISBN 9788021062221. info
- MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 520 s. ISBN 9788024747804. info
- STEJSKALOVÁ, Pavla a Pavla DVOŘÁKOVÁ. Provoz obchodu a služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6441-6. info
- PRAŽSKÁ, L. a J. JINDRA. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2006, 874 s. ISBN 80-7261-059-7. info
- Výukové metody
- Předmět probíhá formou přednášek, diskuzí, řešení tematicky zaměřených příkladů a samostatně zpracovávaného projektu.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem formou ústní rozpravy nad písemně zpracovanou přípravou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC5311