FC6804 Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC6005 Personální management
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá tématem osobnostního rozvoje. Zaměřuje se na sebepoznávání a poznávaní druhých, formy a způsoby komunikace, asertivní techniky, kooperaci. Dále pak přináší pohled na osobnost manažera ve spojitosti s jeho prezentací a vytvářením vlastního obrazu u druhých lidí. Rozebírána je motivace, vedení lidí a porad, time-management a stres-management jako vybrané dovednostní koncepty. Důležitým aspektem je propojení s praxí. Poznatky jsou uváděny s ohledem na jejich využití v podmínkách škol a školských zařízení v ČR.

Vědomosti: přehled vybraných konceptů osobnostního rozvoje a manažerských dovedností
Dovednosti: uplatnění jednotlivých konceptů v praktických situacích
Postoje: schopnost rozeznávat a vhodně reagovat na uplatňované koncepty
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Student si osvojí základní poznatky sociokulturních a manažerských dovedností
- Student bude seznámen s manažerskými kompetencemi v podmínkách škol a školských zařízení
- Student si osvojí základy manažerskými dovednostmi
- Student bude seznámen s odbornou literaturou z oblasti sociokulturních a manažerských dovedností
- Student bude schopen užívat nástroje z oblasti sociokulturních a manažerských dovedností
- Student bude schopen použít základní nástroje manažerských dovedností ve školní praxi
- Student bude mít pozitivní postoj k sociokulturním a manažerským dovednostem
Osnova
  • 1) Možnosti poznávání světa, paradigma a jeho změna.
  • 2) Sebepoznávání a poznávání druhých.
  • 3) Komunikační dovednosti manažera.
  • 4) Verbální komunikace.
  • 5) Zásady správné argumentace.
  • 6) Asertivita jako strategie jednání.
  • 7) Osobnost vedoucího pracovníka.
  • 8) Image vedoucího pracovníka.
  • 9) Time management, stres management.
  • 10) Vedení lidí, pracovní motivace.
  • 11) Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi.
  • 12) Týmová práce, pravidla úspěšného jednání s lidmi.
Literatura
  • PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření : jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2016, 179 stran. ISBN 9788088163008. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 375 stran. ISBN 9788026208464. info
  • HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024719900. URL info
  • COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí : zásady osobního rozvoje, které změní váš život. 2. vyd. Praha: Management Press, 2011, 342 s. ISBN 9788072612413. info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé ze setkání samostatně připravuje (teoretická příprava). Konzultace probíhá formou přednášky spojené s diskusí nebo řešení případových studií.
Metody hodnocení
kolokvium formou ústní rozpravy
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.