PdF:ICJp13 Didaktika ČJ 1 - Informace o předmětu
ICJp13 Didaktika českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJp13/01: Čt 18:00–19:50 učebna 63, K. Březinová
ICJp13/02: Čt 15:00–16:50 učebna 64, K. Březinová
ICJp13/03: St 18:00–19:50 učebna 51, K. Březinová - Předpoklady
- Student ovládá poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe, a to včetně pravopisu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu Po absolvování předmětu je student schopen definovat didaktiku českého jazyka jako vědu, podat její rozbor a ukázat na vztah k ostatním vědním oborům. Vyzná se v cílech a úkolech jazykového vyučování a v pojetí předmětu v RVP ZV. Orientuje se v dalších kurikulárních dokumentech, kriticky uvažuje nad současnými učebními materiály pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Ovládá různorodé metody a formy ve vyučovacích hodinách, v nichž zohledňuje komunikační hledisko předmětu českého jazyka. Chápe důležitost osobnosti učitele při vyučování českého jazyka jako jazyka nejen mateřského, ale i jazyka druhého či dalšího. Předmět vede žáky k prohloubení pravidel českého pravopisu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: a) aplikovat cíle a úkoly jazykového vyučování stanovené RVP ZV; b) v přípravě na vyučovací hodinu českého jazyka volit adekvátní metody a formy práce; c) vhodně propojovat jednotlivé složky českého jazyka a funkčně uplatňovat mezipředmětové vztahy; d) vybrat nebo sestavit vhodná cvičení a úkoly odpovídající individuálním zvláštnostem žáků, včetně žáků s SVP (nejen žáci s SPU, ale taktéž žáci nadaní a žáci s OMJ); e) psát bez pravopisných chyb a stylistických nedostatků.
- Osnova
- 1. Zakotvení českého jazyka v RVP ZV; kurikulární dokumenty. 2. Všestranný jazykový rozbor. 3. Typy jazykových cvičení a práce s nimi. 4. Pravopis a jeho role v předmětu českého jazyka na 1. stupni základní školy. 5. Hry v předmětu českého jazyka. 6. Současné učební materiály pro ČJ na 1. stupni ZŠ. 7. Typy vyučovacích hodin; příprava učitele na vyučovací hodinu. 8. Didaktické zásady; propojenost složek předmětu českého jazyka. 9. Metody a formy výuky v jazykově heterogenní třídě. 10. Pedagogická práce v českém jazyce s žáky s SVP; učební materiály. 11. Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacím hodinách, jejich význam pro praxi. 12. Hodnocení a klasifikace v předmětu českého jazyka.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, 2016, 102 stran. ISBN 9788074962134. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- doporučená literatura
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- HAUSER, Přemysl a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 93 s. ISBN 8021002395. info
- Výukové metody
- Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především aplikace, analýza a syntéza. Dále jsou aplikovány metody kritického myšlení a metody diskusní. Výuka probíhá jak formou samostatné práce studentů, tak i práce ve skupinách.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem, který student získává po splnění písemného testu. Jeho obsahem je zvládnutí dovednosti vyhledat a opravit v textu chybné jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického a řešení odůvodnit. Dovednost se procvičuje v semináři a taktéž formou samostatné práce. V zápočtovém písemném testu se může student dopustit čtyř chyb.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebních materiálů pro 1. stupeň ZŠ a orientace v RVP ZV a v dalších kurikulárních dokumentech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/ICJp13