IVVp04 Umění a tvorba 3

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ester Hotová (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVVp04/01: Út 12:00–13:50 učebna 15, P. Novotná
IVVp04/02: Út 12:00–13:50 učebna 13, E. Hotová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud na dané téma budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci.
Osnova
  • Historický rozvoj hmotného umění jako inspirační zdroj praktické výuky. Osvojení elementárních výtvarných dovedností. Využití ve vlastní tvorbě. Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností různých výtvarných prostředků v různých prostředích. Akční formy tvorby. Artikulace poslání sociálně uměleckých projektů ve veřejném prostoru. Reflexe – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku projevu a formulování postojů.
Literatura
    doporučená literatura
  • SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 2. [Praha]: Slovart, 2006, 352 s. ISBN 807209758X. info
Výukové metody
Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (domácí zadání, virtuální prostor pro sdílení tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
Metody hodnocení
praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), splnění domácích zadání a jejich včasné odevzdání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.