MA0032 Metody řešení matematických úloh

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/.7. 8 hodin (kombinovaná forma). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D. (cvičící)
prof. RNDr. Jan Chvalina, DrSc. (cvičící)
RNDr. Veronika Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jan Chvalina, DrSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA0032/01: Po 12:00–13:50 učebna 22; a Pá 27. 10. 10:00–12:50 učebna 34, Pá 1. 12. 8:00–10:50 učebna 34, Pá 8. 12. 15:00–16:50 učebna 34, B. Fajmon
Předpoklady
Absolvování předmětu MA0010 Úvod do didaktiky matematiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je poskytnou vyučujícímu i studentům prostor k didaktice matematiky na stupni A2 = druhém stupni ZŠ, a to na věci, na které v základních kursech MA0021, MA0023, MA0025 není čas.
Výstupy z učení
Výstupy z učení závisí na aktuálním vyučujícím a na dohodě vyučujícího se studenty. Jedná se o podpůrný volitelný předmět, a proto se očekává, že v něm budou probírána témata, kterými se zabývají diplomové práce z didaktiky matematiky. Podle návrhu osn ovy v roce 2021 výstupy z učení jsou:
1. Studenti si jsou vědomi klasifikace úloh pro 6.-9. ročník ZŠ jak ve vybraných učebnicích, tak v matematických soutěžích v České Republice.
2. Studenti si jsou vědomi vymezení pojmu logická úloha a problematiky řešení logických úloh v užším i širším slova smyslu.
3. Studenti vnímají základní metody řešení matematických úloh ve škole i v matematických soutěžích.
4. Studenti mají lepší systém v řešení i přípravě matematických úloh, jsou si vědomi souhry různých metod při jejich řešení.
Osnova
  • Rozvržený vyučující navrhuje v podzimním semestru 2021 následující témata:
  • 1. Předpoklady pro 2.stupeň: Matematický klokan pro 5. ročník ZŠ. Rozdělení úloh podle obsahu.
  • 2. Přehled učiva z matematiky pro 6.-9. ročník ZŠ (Na základě série učebnic Jedličková, Krupka, Nechvátalová (2012-2021)).
  • 3. Logické úlohy v užším a širším slova smyslu.
  • 4. Série úloh s rostoucí obtížností -- aritmetika a algebra. (většinou ze soutěže Matematický klokan)
  • 5. Série úloh s rostoucí obtížností -- geometrie. (většinou ze soutěže Matematický klokan)
  • 6. Přehled metod řešení matematických úloh (na základě série učebnic Jedličková, Krupka, Nechvátalová (2012-2021)).
  • 7-12. Podle domluvy se studenty ve druhé polovině semestru budeme dělat jednu z následujících variant:
  • a) Úlohy z matematické olympiády pro 6.-9.ročník (zejména podle série učebnic Herman, Šimša, Jančovičová, Chrápavá (1992-2001) pro nižší třídy víceletých gymnázií).
  • b) Podrobná analýza Hejného učebnice pro 6. ročník a její srovnání se sérií učebnic Jedličková, Krupka, Nechvátalová (2012-2021).
  • c) Řešení sérií úloh pro ZŠ nějak zajímavých nebo s rostoucí náročností, z různých zdrojů.
Literatura
    doporučená literatura
  • HERMAN, Jiří. Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : geometrické konstrukce (Variant.) : Matematika : geometrické konstrukce : tercie. info
  • HERMAN, Jiří. Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : kladná a záporná čísla (Variant.) : Matematika : kladná a záporná čísla : prima. info
  • Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : podobnost a funkce úhlu (Variant.) : Matematika : podobnost a funkce úhlu : kvarta. info
  • HERMAN, Jiří. Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : racionální čísla., Procenta (Variant.) : Matematika : racionální čísla, procenta. info
  • Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : rovnice a jejich soustavy (Variant.) : Matematika : rovnice a jejich soustavy. info
  • HERMAN, Jiří. Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : trojúhelníky a čtyřúhelníky (Variant.) : Matematika : trojúhelníky a čtyřúhelníky [Prometheus, 1995]. info
  • HERMAN, Jiří. Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : výrazy. (2) (Variant.) : Matematika : výrazy. (2), Tercie. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : rovinné útvary : pracovní sešit vytvořený v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2015, 64 stran. ISBN 9788072897629. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : rovinné útvary : učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2015, 72 stran. ISBN 9788072897612. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : zlomky, poměr : pracovní sešit vytvořený v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2014, 60 stran. ISBN 9788072896684. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : zlomky, poměr : učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2014, 68 stran. ISBN 9788072896677. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : dělitelnost : učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2013, 56 stran. ISBN 9788072895274. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : kladná a záporná čísla : učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2013, 56 stran. ISBN 9788072894918. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Pracovní sešit vytvořený v souladu s RVP ZV : dělitelnost. První vydání. Brno: Nová škola, 2013, 63 stran. ISBN 9788072895281. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : desetinná čísla : pracovní sešit vytvořený v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2012, 80 stran. ISBN 9788072894222. info
  • JEDLIČKOVÁ, Michaela, Peter KRUPKA a Jana NECHVÁTALOVÁ. Matematika : desetinná čísla : učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. První vydání. Brno: Nová škola, 2012, 63 stran. ISBN 9788072894215. info
  • HERMAN, Jiří. Matematika : úměrnosti : tercie : Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií : úměrnosti (Variant.). 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997, 104 s. ISBN 80-7196-056-X. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
Podmínkou zápočtu je poctivá docházka a aktivní účast na semináři, s vyřešením aspoň některých domácích úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.